Hej,

Jag kommer placera min markbädd drygt 100 meter från slamavskiljaren. Markbädden ligger på ca 4 meter lägre nivå än slamavskiljaren, så det finns ett visst fall - men jag tror ändå jag vill ha en pump för att få "tryck" in i markbädden så att säga.

Jag har fastnat för Bagas slamavskiljare med inbyggd pumpbrunn, och funderar på vad det krävs för pump för att få tillräckligt tryck på ett sådant avstånd?

Kanske behöver jag också fundera på dimension av den ca 100 meter långa PEM-slangen mellan slamavskiljare och markbädd? Vad brukar vara normal dimension vid slamavskiljt avloppsvatten?

Vol
 
Varför då? 4cm/meter är väl mer än tillräckligt?
 
För att få "tryck" in i markbädden. Har hört att den håller längre då. Dessutom är det förhöjd markbädd, så det blir ju inte 4 meter i praktiken...

Är det korrekt att man dar PEM-slang mellan slamavskiljare och markbädd?
 
PEM är väl det vanligaste. Men frågan är om du kan få något tryck så som du tänker dig då avståndet är långt och du har fall på ledningen.

Lägger du 100 meter 50 mm PEM-slang så har du 150 liter i slangen. Eftersom du har fall i ledningen behöver du pumpa ganska mycket vatten per gång för att fylla ledningen och sedan fortsätta att trycka vattnet in i markbädden.
 
joflopp skrev:
PEM är väl det vanligaste. Men frågan är om du kan få något tryck så som du tänker dig då avståndet är långt och du har fall på ledningen.

Lägger du 100 meter 50 mm PEM-slang så har du 150 liter i slangen. Eftersom du har fall i ledningen behöver du pumpa ganska mycket vatten per gång för att fylla ledningen och sedan fortsätta att trycka vattnet in i markbädden.
Ja, det är det som oroar mig. Bör jag fundera på att kanske placera pumpbrunnen i närheten av själva markbädden istället då? Hade velat undvika separat pumpbrunn eftersom det är så smidigt med Bagas slamavskiljare där man bara kan lägga till en pump då dom redan har integrerad pumpbrunn...
 
Jag hade nog skippat pumpen. Vill man ha en driftsäker anordning så får man vara beredd att lägga några kronor på pumpen. Om man inte måste ha en pump så finns det ingen egentlig anledning att jobba sig med att få dit en. Med det fall som du har får du bra med fart på vattnet in i markbädden.
 
joflopp skrev:
Jag hade nog skippat pumpen. Vill man ha en driftsäker anordning så får man vara beredd att lägga några kronor på pumpen. Om man inte måste ha en pump så finns det ingen egentlig anledning att jobba sig med att få dit en. Med det fall som du har får du bra med fart på vattnet in i markbädden.
Men sen är ju slamavskiljaren en bit ner i marken, vilket gör att fallet börjar "lägre" än vad jag mätt upp. Dessutom kommer det bli förhöjd markbädd, så någonstans på dessa 100 meter fall kommer det ju komma en kort "uppförsbacke" också....
 
Tja, vill du ha pump så ska jag inte förbjuda dig. :)

Det torde vara smartare med en pumpbrunn närmare markbädden. Då kan du ha en klenare pump och ändå få det tryck i markbädden som du efterfrågar.
 
joflopp skrev:
Tja, vill du ha pump så ska jag inte förbjuda dig. :)

Det torde vara smartare med en pumpbrunn närmare markbädden. Då kan du ha en klenare pump och ändå få det tryck i markbädden som du efterfrågar.
Jag vill verkligen inte ha pump, jag är helt med på ditt resonemang att ju färre rörliga delar desto bättre :). Jag vill bara få till ett fungerande avlopp som kommunen godkänner, som inte blir allt för jäkla dyrt...
 
Hur långt från körbar väg kommer slamavskiljaren?

Vad ställer kommunen för krav på avstånd för slamtömning?
 
alex86 skrev:
Hur långt från körbar väg kommer slamavskiljaren?

Vad ställer kommunen för krav på avstånd för slamtömning?
30 meter är det som gäller, vi väljer att placera slamavskiljaren i anslutning till huset. Markbädden kommer dock vara ca 100 meter bort.
 
Hej igen,

Var nu i kontakt med Baga. Dom tycker det är en dålig idé att placera pumpbrunn vid markbädden. Enligt dom kommer det inte vara några problem med 100 meter 50mm PEM-slang så länge som jag använder följande pump;

http://www.avloppscenter.se/slamavs...mppaket-for-slamavskiljare-bah-550?grp=340696

Vad tror ni? Spontant känner jag ju att när väl pumpen tryckt ut vattnet kommer det tappa fart på dom här 100 metrarna och ändå inte ha tryck när vattnet väl når markbädden - men jag är ju ingen expert på detta direkt..
 
Klart de tycker det är en dålig idé, de vill ju sälja sin slamavskiljare och sitt pumppaket. ;)
Gav de ingen respons på att det är fall hela vägen förutom den sista knycken?

Edit: Ringde du Karlskrona eller kontoret i Göteborg? I Karlskrona kan du få tala med deras tekniker medans personen i Göteborg är ren säljare, med allt vad det innebär.
 
Redigerat:
Säljaren ansåg att det är det totala fallet som räknas, och i mitt fall med så mycket fall och en väl tilltagen pump så skulle det inte vara några problem alls att trycka fram 100 liter.

Sen om det var säljarsnack eller inte låter jag vara osagt, han kändes seriös och kunnig över telefon - det var faktiskt Göteborg jag ringde.
 
Du pumpar ju inte 100liter åt gången då det alltid står vatten kvar i slangen!
Så det kommer pytsa på bra i bädden trots 100meter slang!
Se dock till att inte pumpen stannar! Det gjorde min i förrgår...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.