Hej!

Funderat lite på det här med montage av karmskruv. Finns det 1/4"-verktyg att koppla på slagskruvdragaren eller får man tillverka ett själv. Borde fungera super då styrkan är stor. Vad tror ni? Vill inte ha ett monster till dragare.

Lagavulin
 
Finns åt båda hållen på Clas Ohlson... Bits i mutterdragaren/spärrskaftet eller hylsor till skruvdragaren.
308076_X_2006-06-30_083044_302.jpg

308075_X_2006-06-30_083043_290.jpg
 
Jo jo, men passar karmskruvsverktyget på någon av dessa?

L
 
Du får väl sätta en vanlig hylsa från hylsnyckelsatsen på adaptern... Jag kör min karmnyckel med spärrskaft, men har ju inte monterat några mängder.
 
Jag gjorde ett eget "karmskruvsverktyg", tog ett biltema 20-661 och en lång (40-50mm)skrotbits som jag kapade och svarvade ner till lagom dimension för hålet i änden på 20-661 och svetsade ihop de två delarna.
 
Jag gjorde ett eget "karmskruvsverktyg", tog ett biltema 20-661 och en lång (40-50mm)skrotbits som jag kapade och svarvade ner till lagom dimension för hålet i änden på 20-661 och svetsade ihop de två delarna.
Men då kan du ju inte vända verktyget för justering....
 
Larsa skrev:
Men då kan du ju inte vända verktyget för justering....
Fast tanken med slagskruvdragaren var väl bara för att dra in skruven, inte för justering misstänker jag? Vid justering känns ett vanligt hylsskaft smidigast.
 
Larsa skrev:
Men då kan du ju inte vända verktyget för justering....
Det beror ju på karmskruven, jag använde nåt adjufix-liknande, och då behöver man ju inte vända nåt verktyg för justering. Vill man ha justeringsmöjlighet så kan man ju göra två st då man ändå håller på genom att dela biltemaverktyget på mitten eller köpa två verktyg och vända dem olika vid tillverkningen
 
Jag har säkert kört i minst 20,000 karmskruv med min dewalt 18V och visst den är kanske lite tung och jag har prövat slagskruvdragare för detta ändamål oxå men tycker inte man riktigt får känslan när det går trögt i en slagskruvdragare. och det är inte roligt att dra av en karmskruv heller ! såga av, lyfta ur fönstret, pilla ur mm....
Sen gillar jag inte oljudet från slagmaskinerna, gillar o höra när skruven går i fint o nästintill ljudlöst.
 
Tanken var att bara skruva in den med dragaren och sedan justera med T-nyckeln. Ville bara kolla om det fanns en lösning på marknaden eller om man var tvungen att fixa till en egen variant. Håller med om att det är skönt att "höra" hur skruven arbetar sig in. Men har nu ingen 18Vare att leka med. Funderade på nya kombon från makita.

PS! Hur skiljer sig ESSVE-varianten mot adjufix?


Hälsn. Lagavulin
 
min makita 6317 funkar då utmärkt att dra många karmskruv med lätt är den också 2kg

Såg att makita har kampanj på 6371 + slagskruvdragaren 6916 3batt laddare och låda för 3490+moms här
Ska köpa entill :D
 
verktygsgurun skrev:
Jag har säkert kört i minst 20,000 karmskruv med min dewalt 18V och visst den är kanske lite tung och jag har prövat slagskruvdragare för detta ändamål oxå men tycker inte man riktigt får känslan när det går trögt i en slagskruvdragare. och det är inte roligt att dra av en karmskruv heller ! såga av, lyfta ur fönstret, pilla ur mm....
Sen gillar jag inte oljudet från slagmaskinerna, gillar o höra när skruven går i fint o nästintill ljudlöst.
Coolt! 20000 karmskruvar monterade.....:) Om man slår ut det lite snabbt blir det 2500 dörrar på en person! dörr och fönstertillverkarna måste älska dig:)
 
shelby67 skrev:
Coolt! 20000 karmskruvar monterade.....:) Om man slår ut det lite snabbt blir det 2500 dörrar på en person! dörr och fönstertillverkarna måste älska dig:)
Eller 4-5000 fönster.
 
Nu har jag inte lusläst tråden, men det finns karmnyckel till skruvdragare att köpa på de flesta brädgårdar/järnhandlar.
Runt 80:- brukar jag ge, de ser likadana ut som t-nyckeln, fast inget T, så att säga,
Funkar dessutom med i stort sett vilken skruvdragare som helst, Bosch, Makita, Hitachi, Panasonic, De-Walt , 12-18 V är vad jag använt utan problem.....
(20.000 karmskruv är väl inte så himla mycket, om man jobbat ett tag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.