jag kanske letat för dåligt, men sitter och planerar garagebygge för våren och bestämt mig för köra slagport till port och tänkte kollar runt lite vad det finns för nåt och prisnivåer osv. Men jag kanske letar för dåligt, men hittar inte speciellt mkt på nätet? nån som har nå bra affärer till sidor?
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Har du googlat på slagport?
http://www.pricerunner.se/sp/garageport-slagport.html
Här är förresten ett hemmabygge (inte mitt dock):
http://www.pricerunner.se/sp/garageport-slagport.html
Här är förresten ett hemmabygge (inte mitt dock):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 470 inlägg
Svetsa ihop portarna av 50x50x2mm fyrkantstål, Fyll med frigolit och klä med furuplywood och kanske en lös 1mm plåt som inbrottsskydd. ASSA/Fix har slagportsbeslag, både låsanordning och uppställningsbeslag. Det blir mycket lättare och stabilare än motsvarande i trä.
Medlem
· Östergötland
· 98 inlägg
Jag har garageportar i stål med frigolit som isolering. Jag gjorde dom själv och det tog lång tid.Jag lackade dem iofs i en metalliclack, men det är ändå extremt många timmars jobb. Tyvärr kan jag konstatera att det finns flera nackdelar med ståldörrar av det slaget. Stålprofilen leder kyla väldigt effektivt för att nämna en. Bygg i trä, det är min rekommendation, om du inte ska låta proffsen bygga.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 470 inlägg
I praktiken gör det ingen skillnad. Plywooden/Träet bryter köldbryggan tillräckligt mycket. Vid minusgrader ser du en ev. köldbrygga lätt och jag har inte märkt någon med ståldörrarna.
Det tar inte längre tid (om man kan svetsa) än att bygga en träport som inte skall slå sig i framtiden. Jag har byggt båda sorterna väljer stålvarianten alla dagar i veckan.
Det tar inte längre tid (om man kan svetsa) än att bygga en träport som inte skall slå sig i framtiden. Jag har byggt båda sorterna väljer stålvarianten alla dagar i veckan.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 98 inlägg
OK, då är det säkert så.
Medlem
· Västmanlands län
· 255 inlägg
Hur gör man för att få slagporten så tät som möjligt för att undvika kalldrag?
Räcker det med någon gummilist de går emot när man stänger? Hur gör man i botten?
Om garaget ska vara uppvärmt är det ju skönt om portarna gör så lite skada som möjligt.
Finns det färdiga portar som har någon klassning för isolerande förmåga?
Räcker det med någon gummilist de går emot när man stänger? Hur gör man i botten?
Om garaget ska vara uppvärmt är det ju skönt om portarna gör så lite skada som möjligt.
Finns det färdiga portar som har någon klassning för isolerande förmåga?
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 470 inlägg
Som KoW skriver står det i specifikationerna för portarna. På en hemmagjord fungerar det bäst med flexibla, självhäftande EPDM-lister i sida och topp. I botten en garagetätningslist i gummi som släpar mot golvet.Krullert skrev:Hur gör man för att få slagporten så tät som möjligt för att undvika kalldrag?
Räcker det med någon gummilist de går emot när man stänger? Hur gör man i botten?
Om garaget ska vara uppvärmt är det ju skönt om portarna gör så lite skada som möjligt.
Finns det färdiga portar som har någon klassning för isolerande förmåga?
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Om man har en öppning på 3m och en höjd på 2,5m är det ens lönt att tänka att bygga i trä?
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Enkel fråga: Varför skall du ha tre meters öppning?
Inga "vanliga" fordon är ju så breda.
Så den vanliga bredden 2,4 - 2,5 meter borde väl räcka till?
Inga "vanliga" fordon är ju så breda.
Så den vanliga bredden 2,4 - 2,5 meter borde väl räcka till?
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Tog i lite för att vara säker. Sen så är det ett plus om man kan köra in lite på snedden ibland. Dessutom så ska garaget ha en mindre traktor stående så lite extra bredd om man ska svänga in något efterfordon är inte fel.
Vet själv hur jävla trångt det är när efterfordonet är en halvmeter smalare än öppningen. Det är inte lätt att backa in alltid.
Vet själv hur jävla trångt det är när efterfordonet är en halvmeter smalare än öppningen. Det är inte lätt att backa in alltid.