jag kanske letat för dåligt, men sitter och planerar garagebygge för våren och bestämt mig för köra slagport till port och tänkte kollar runt lite vad det finns för nåt och prisnivåer osv. Men jag kanske letar för dåligt, men hittar inte speciellt mkt på nätet? nån som har nå bra affärer till sidor?
 
aha, kanske ska bygga själv, men blir ett uppvärmt garage. ska leta lite mer så får se vad man hittar. =) och troligen 3x3m som gäller.
 
Svetsa ihop portarna av 50x50x2mm fyrkantstål, Fyll med frigolit och klä med furuplywood och kanske en lös 1mm plåt som inbrottsskydd. ASSA/Fix har slagportsbeslag, både låsanordning och uppställningsbeslag. Det blir mycket lättare och stabilare än motsvarande i trä.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
aha. intressant, tackar.
 
Jag har garageportar i stål med frigolit som isolering. Jag gjorde dom själv och det tog lång tid.Jag lackade dem iofs i en metalliclack, men det är ändå extremt många timmars jobb. Tyvärr kan jag konstatera att det finns flera nackdelar med ståldörrar av det slaget. Stålprofilen leder kyla väldigt effektivt för att nämna en. Bygg i trä, det är min rekommendation, om du inte ska låta proffsen bygga.
 
I praktiken gör det ingen skillnad. Plywooden/Träet bryter köldbryggan tillräckligt mycket. Vid minusgrader ser du en ev. köldbrygga lätt och jag har inte märkt någon med ståldörrarna.
Det tar inte längre tid (om man kan svetsa) än att bygga en träport som inte skall slå sig i framtiden. Jag har byggt båda sorterna väljer stålvarianten alla dagar i veckan.
 
Redigerat:
OK, då är det säkert så.
 
Hur gör man för att få slagporten så tät som möjligt för att undvika kalldrag?
Räcker det med någon gummilist de går emot när man stänger? Hur gör man i botten?

Om garaget ska vara uppvärmt är det ju skönt om portarna gör så lite skada som möjligt.

Finns det färdiga portar som har någon klassning för isolerande förmåga?
 
Krullert skrev:
...
Finns det färdiga portar som har någon klassning för isolerande förmåga?
Kika på länken i mitt förra inlägg!
 
Krullert skrev:
Hur gör man för att få slagporten så tät som möjligt för att undvika kalldrag?
Räcker det med någon gummilist de går emot när man stänger? Hur gör man i botten?

Om garaget ska vara uppvärmt är det ju skönt om portarna gör så lite skada som möjligt.

Finns det färdiga portar som har någon klassning för isolerande förmåga?
Som KoW skriver står det i specifikationerna för portarna. På en hemmagjord fungerar det bäst med flexibla, självhäftande EPDM-lister i sida och topp. I botten en garagetätningslist i gummi som släpar mot golvet.
 
Om man har en öppning på 3m och en höjd på 2,5m är det ens lönt att tänka att bygga i trä?
 
Enkel fråga: Varför skall du ha tre meters öppning?
Inga "vanliga" fordon är ju så breda.

Så den vanliga bredden 2,4 - 2,5 meter borde väl räcka till?
 
Tog i lite för att vara säker. Sen så är det ett plus om man kan köra in lite på snedden ibland. Dessutom så ska garaget ha en mindre traktor stående så lite extra bredd om man ska svänga in något efterfordon är inte fel.

Vet själv hur jävla trångt det är när efterfordonet är en halvmeter smalare än öppningen. Det är inte lätt att backa in alltid.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.