Jag går i tankar kring det framtida garaget och vi planerar att ha slagportar, inte det smidigaste men i detta fallet går utseende och charm före funktion. Den diskussionen behöver vi inte ha..

Men jag behöver hjälp med att hitta de jag vill ha, har sökt som en galning efter slagportar men de flesta är mer ny-moderna. Jag är ute efter någon mer på landet dörr, tänk er till ett stall eller liknanden.

Det är viktigt att de är för varmgarage. Har ni något tips?
 
Det är väl som det mesta med gammal charm, det finns inte att köpa färdigt.
Så det blir till att gå till en snickare och beställa.

Men är det värt det?
Lagom charmigt när porten blåser igen när du kör in i /ut ur garaget och du får en rejäl buckla i bildörren. :thumbdown:

Den enda jag vet som har slagportar kör aldrig in bilen i garaget.
Men portarna är sanslöst snygga. (y)
(De är hemmabyggda)
 
Slagportar bygger man själv.
 
KnockOnWood > Ja jag har förstått det, men det borde ju finnas bra snickare som man kan få tips på. Om de slår igen beror ju lite på vad man har för lösning för portarna. Mina svärföräldrar hade slagportar i över 10 år utan att sabba någon bil. Nu har de portar som går upp i taket med motor, helt klart smidigare men som sagt, det fungerar verkligen inte på vårt kommande garage stilmässigt.

Norrhyttan > Kanske är så att jag får bygga själv... Med tanke på att garaget ska ha en verkstad i sig så sitter inte tummen mitt i handen. Det gäller bara att hitta tiden och lägga tiden på de saker som gör att saker kommer framåt.

Någon som har en bra ritning på slagportar? Borde finnas på forumet om jag söker men någon här kanske har tips på någon riktigt bra :)
 
Ett alternativ är väl att köpa nya eller beg slagportar och "klä" i gammal stil. Kanske en annons i lokaltidningen. Jag betalade 250 kr, men då tillkom hämtning, glasrutor och panel, dock inte i gammal stil. Tyckte att det var en bra affär.
 
P
KnockOnWood skrev:
Men är det värt det?
Lagom charmigt när porten blåser igen när du kör in i /ut ur garaget och du får en rejäl buckla i bildörren. :thumbdown:
Trams! :D Det är ju bara att sätta fast dörrarna på något sätt (hasp, dörrhållare eller dyl), det tar ca 1 sekund extra när man öppnar/stänger, men det tänker man inte på. Jag har haft slagportar sen 98 och aldrig fått en buckla (Ta i trä :cool:)

Det finns ett par trådar om att bygga egna slagportar här på forument. Hittade en av dem

http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/76057-bygga-egna-slagportar.html
 
Jag röstar alltid på de här: (måste tydligen klicka på "bilden" för att få se den.)

.
 
  • dörrar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
p.lundgren skrev:
Trams! :D Det är ju bara att sätta fast dörrarna på något sätt (hasp, dörrhållare eller dyl), det tar ca 1 sekund extra när man öppnar/stänger, men det tänker man inte på. Jag har haft slagportar sen 98 och aldrig fått en buckla (Ta i trä :cool:)

Det finns ett par trådar om att bygga egna slagportar här på forument. Hittade en av dem

[länk]
Ja jag har läst lite om att bygga egna och det är ju inte så svårt. imoprted_byggaren är ju grym här på Forumet och ger bra tips för att dörren inte ska slå sig m.m.

Men en tanke som jag inte riktigt fått svar på, vad säger försäkringsbolaget? Bakom ena porten kommer det stå en bil och bakom den andra kommer det vara en verkstad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.