Tänkte sätta gipstak som skall spaklas slätt. Är det bara att skruva upp gipsplattorna direkt i de råspontskivor som ligger under nuvarande spänntak eller måste man regla först? Känns onödigt.

Vi vill också ha helt vinkelrät övergång mellan vägg och tak och därmed slippa taklist. Hur går man tillvägga för snyggast resultat? Är det bara att lägga gipsskivan dikt an mot väggen? Om det blir en liten glipa för att väggen är ojämn silkonar man då innnan man målar?

Vem är det egentligen som sätter upp gipsskivor i tak om man vill leja ut jobbet, är det målare eller anlitar de i sin tur snickare?


 
mikael72 skrev:
Tänkte sätta gipstak som skall spaklas slätt. Är det bara att skruva upp gipsplattorna direkt i de råspontskivor som ligger under nuvarande spänntak eller måste man regla först? Känns onödigt.

Vi vill också ha helt vinkelrät övergång mellan vägg och tak och därmed slippa taklist. Hur går man tillvägga för snyggast resultat? Är det bara att lägga gipsskivan dikt an mot väggen? Om det blir en liten glipa för att väggen är ojämn silkonar man då innnan man målar?

Vem är det egentligen som sätter upp gipsskivor i tak om man vill leja ut jobbet, är det målare eller anlitar de i sin tur snickare?  
Gipsen skruvar du direkt mot råsponten.

Man sätter ALDRIG gips dikt mot väggen vid takmontage dels för att det är lättare men även rent tekniskt så är det inte bra att gipsen ligger dikt mot vägg.

Ang glipan som är runt 2-5 mm ungefär så finns det olika skolor. Men många gillar att köra latexfog just där. Inte silikon för det går inte att måla på...

Sedan skulle jag vilja se den målar firma som monterar gipsskivor :) Träarbetare gör sånt.... eller som de i folkmun kallas "snickare".
 
Hyr en skivhiss på någon maskinuthyrningsfirma,
då kan du montera takskivor själv.
Sen fattar jag inte vad det skulle vara för problem
med att montera gipsskivor direkt mot en trävägg,
det är ju det renoveringsgips är till för.
Enda problemet skulle väl isåfall vara att det inte är
riktigt rakt så att gipsskivan spricker
 
akby skrev:
Sen fattar jag inte vad det skulle vara för problem
med att montera gipsskivor direkt mot en trävägg,
det är ju det renoveringsgips är till för.
Enda problemet skulle väl isåfall vara att det inte är
riktigt rakt så att gipsskivan spricker
Jag tror han menar hörnet mellan tak och vägg....
 
tror jag med han menar, glipan som blir tar målaren hand om
 
Hur gör man egentligen för att det inte skall spricka i fogarna framtiden?
Har hört att man även kan pröva och lägga microlit väv på plttorna för ett snyggt och slätt resultat.

Någon som har erfarenhet?
 
Du sätter pappersremsor.
dra ett tunt skikt spackel i skarven. Sen lägger du dit pappersremsan. Låt torka. Sen spacklar du en, två gånger så det blir slätt.

 
Det finns en arbetsbeskrivning på gyprocs hemsida. dom rekomenderar lite olika hantering av de avlånga skarvarna och "kortskarvarna", de senare har ju ingen "fördjupning".
 
Kortsidorna kan man ju fasa av och sätta pappersremsor precis som långsidorna. Annars hade gyproc ett litet annorlunda sätt:
http://klubb.gyproc.se/Gyproc/Files.nsf/0/036589B38BF9B6E0C1256CBF004C728B/$FILE/Ha_hem.pdf

Läs under rubriken Innertak, sid 46
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.