Hej!

Jag ska renovera en tillbyggnad på vårt hus. Vi vill ha helt slät "funkispanel" som ska laseras.

Jag har läst att jag ska leta efter slätspont av gran med tre hyvlade sidor och en sågad för målningens skull. Den ska dessutom ha spår på baksidan för att förhindra krökning.

Är det rätt?

Var hittar jag i så fall sådan panel i Stockholm? Det är inga stora mängder jag ska ha.

I de bygghandlar där jag letat hittar jag bara ändspont, hyvlad slätspont eller råspont med 95 eller 120mm bredd. Jag vill gärna ha något bredare. Det mesta verkar vara furu. Måste jag beställa?

Tacksam för upplysning.

 
Ursäkta en novis på virkesområdet, men det faktum att slätsponten är hyvlad på alla fyra sidor är väl en del av definitionen för slätspont enligt svensk hyvlingsstandard SS 23 28 13? Råspont däremot är per definition hyvlad på tre sidor, medan den fjärde är sågad, och det borde väl vara just sådan du skall ha? Utöver de bredder du nämner så är 145 mm också en standardbredd, men det hjälper kanske inte dig om du ändå inte hittar något virke i den bredden. :-/
 
Jag skall till att beställa en spontad slät panel som är 145mm bred. Hyvleriet här vill ha 1500:- i ställkostnad samt 10,65:-/m för virket som skall vara norrländsk gran i mitt fall. Jag ritade upp hur jag ville att den skulle se ut och mailade den till dem.

//Jonten
 
Kolla med Södermalms Trä, de har ganska mycket att välja på.
De ligger vid Danvikstull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.