Jag tänkte bygga ett enkelt loft på garagevinden på 3.6m djup och 4-5m bredd.
Tänkte köpa massiv slätspont och lägga direkt över takstolarna på exakt 3.6m totalt, dvs okapade/oskarvat mellan 4 takstolar.
Slätsponten jag tittar på är antingen 27x120 alternativt 33x120.
33m tjocklek kändes väldigt grov.
Men är det någon som har erfarenhet ifall 27mm tjocklek kommer svikta mycket?
Skulle vara smidigt om 27mm hade varit ok på cc120.
Att det sviktar lite kan vara ok, men jag vill ändå att det ska kännas robust.
 
Beroende på vad loftet ska användas till så behöver du nog tänka till lite.

27 eller 33 mm på 1200 är ingen bra ide, Vad är det för typ av takstolar du har och klarar de av den extra belastningen?
 
D Danne213 skrev:
Beroende på vad loftet ska användas till så behöver du nog tänka till lite.

27 eller 33 mm på 1200 är ingen bra ide, Vad är det för typ av takstolar du har och klarar de av den extra belastningen?
Det ska vara bara ett loft med staflier och penslar (målar/ateljeloft). Så inga tunga möbler etc.
Dessutom är det delvis innerväggar under där just loftet ska vara, så takstolarna borde kunna hantera golvet samt ett innertak.
Gentemot ena änden (yttervägg/gavel) på garaget har jag ju dessutom stöd i ytterväggen.
Sen kommer jag bygga innervägg mot en takstol som jag förstärker med 12mm plywood över hela takstolen :)
Men jag var precis och köpte 27x120 3.6m
Jag får återkomma med resultatet när golvet är lagt.
Gör som sagt inget om det sviktar litegrann.
 
Oberoende hur du stöttar upp eventuella takstolar underifrån är du fortfarande kvar på 1200 måttet. Kan du växla av och få ner cc- måttet?

Ateljé idag, proppfullt "förråd" om 5 år.

Vad har du för typ av takstolar?
 
D Danne213 skrev:
Oberoende hur du stöttar upp eventuella takstolar underifrån är du fortfarande kvar på 1200 måttet. Kan du växla av och få ner cc- måttet?

Ateljé idag, proppfullt "förråd" om 5 år.

Vad har du för typ av takstolar?
Det är fackverkstakstolar.
Jag är nog inte så orolig att det blir fullt förråd om 5år. Vi har många ytor och utrymmen med bra förvaring redan :)
 
Gjorde något liknande för några år sedan. Tror det var 1000 mellan bjälklaget. Använde 33 mm slätspont. Har funkat bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.