Såg just på youtube att proffs i USA sprayar silikonfogen med "Denatured alcohol" (t-röd kanske) innan de jämnar till fogen så inte silikonet fastnar överallt. Men här i sverige ser jag bara att man kan använda sopa/disk+vatten.

Någon här som vet mer om detta?

Känns som att såpa/diskmedel måste städas bort sen, men sprit dunstar bort av sig själv.

Sprayflaska, denaturerad alkohol, silikontub, hushållspapper, städmaterial, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Klicka skrev:
Såg just på youtube att proffs i USA sprayar silikonfogen med "Denatured alcohol" (t-röd kanske) innan de jämnar till fogen så inte silikonet fastnar överallt. Men här i sverige ser jag bara att man kan använda sopa/disk+vatten.

Någon här som vet mer om detta?

Känns som att såpa/diskmedel måste städas bort sen, men sprit dunstar bort av sig själv.

[bild]
Jag har aldrig märkt att man behöver "städa" bort såpa/diskmedelsvatten :)
 
bättre att använda t-spriten till att tvätta rent med innan man lägger dit silikonen

till tec-7 finns spray kanske funkar till silikon oxså
Tec7 Cleaner | Relekta
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag har aldrig märkt att man behöver "städa" bort såpa/diskmedelsvatten :)
Inte jag heller, enstaka fogar funkar ju med saliv på fingret om man tror nån droppe diskmedel i vatten kan vara skadligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ja man använder vatten och t-röd till silikon. Fungerar mycket bättre, och skulle man behöva lägga på mer silikon så fäster det bättre än på en hinna av såpa.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
och skulle man behöva lägga på mer silikon så fäster det bättre än på en hinna av såpa.
Såvitt jag vet fäster silicon inte alls på såpa.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Vill bara meddela att t-röd fungerade perfekt på fogen och fingret.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vatten och diskmedel är ju i princip gratis.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.