Är det någon som har erfarenheter från helt släta träfasader utan läkt? Vi funderar på att ha det på vårat hus, men jag vill gärna höra om någon vet fördelar och nackdelar.

Fördelar förutom att det är himla snyggt förstås ;)

Vår säljare säger att det håller tätt för väder och vind eftersom panelen går i varandra och när det torkar så blir sprickorna mellan brädorna inte tillräckligt stora för att det ska bli otätt. Jag känner mig ändå lite osäker på om det är lika bra som traditionell panel med läkt.

Tacksam för alla sorts funderingar om ämnet!!
 
Vi kör slätpanel, s.k Z-panel. Vår granne kör också slätpanel men med traditionell "råspont" typ.

Fördelen med Z är att överlappen i falsen är större än spontvarianten, nackdelen är att Z inte låser intill-liggande panel lika bra som spont.

I vilket fall som helst så blir panelen lite vågig, panelbrädorna slår sig lite men det är ofrånkomligt, samma sak händer med läktad fasad fast det syns inte lika väl.

Vad det gäller tätheten så ska det inte vara något problem, man har ju ändå något under panelen som står för den funktionen, t.ex vindpapp, asfaboard eller utegips.

 
Gå in på vår hemsida och se på vårt. Vi har 28x125mm spontad, stående granpanel.
 
A
V-fas liggande och stående avväxlat är snyggt vänd not och spånt rätt bara, min panel är sedan 1912 och fullt frisk. Förutsätter naturligtvis Falu rödfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.