Hej,
jag har en vanlig Gisebo obromsad släpkärra med flak av ngn slags plywood.
Flaket är popnitat fast, ytan har en struktur liknande baksidan på masonite (heter det grängad?).

Chassit, sidväggar och lämmar är byggda i varmgalvat stål, och ser ut att hålla i evighet. Men flaket?

Vad skall jag behandla plywooden med för att den inte skall ruttna bort?
Olja? Lack? Vilken sort? Annat?

Tacksam för tips!

//KnockOnWood
 
Jag har en 4P som jag nyss bytt skiva på. Hutlöst dyrt! 2800:- I.o.f.s är den 1,75x3,50, men ändå över smärtgränsen. Har bestämt mig för att då jag inte använder den, täcka den med en plastpresenning. Den höll ju i alla fall i 20 år. Baksidan du funderar på är virasidan. Ser ut som små rutor. Jag skulle fräsa i min skiva för att kunna montera en rostfri list med hål i, för att hänga fast ramper. Färghandlaren (HP) rekommenderade ändträförseglare till detta och jag har smetat in hela skivan med det som blev kvar. Med presenning över blir det nog bra.
 
JanneL, vad är ändträ för seglare?

//KoW
 
kan det vara när man seglar träbåt och får stickor i röven?
 
Inga stickor i röven. Fy då! :D Särskrivning behandlades i en annan tråd. Åter till ordningen. Flûggers ändträförseglare är ett vattenavvisande alkydbaserat grundningsmedel. Skall slutbehandlas med laserande eller täckande målning.
 
Redigerat:
Milkshaken
:) :)
 
Tack JanneL för svaret.

Hoppas att du inte tog illa upp att jag "skojade till det" lite.

//KoW

PS
Det där med att täcka med pressenning verkar vara en god idé.
Borde vara lätt. Det är ju ingen stor yta. Tack för tipset!
 
Redigerat:
Helt OK. Måste erkänna (fast det tar emot) att det var kul! :D Hade inte sett kopplingen.
Tänk om man kunde få ändan ur vagnen och dra på en presenning själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.