Pga stopp i avloppet skulle jag behöva släppa ut en del vatten i krypgrunden för att kunna rensa rören.

Stoppet gör att rören är vattenfyllda och öppnar jag rensluckan som är vid lägsta punkten så rinner ca 100 liter vatten ut, kanske mer.

Det är jord under rören. ( ja jag vet att det borde kanske va plast osv)

Är det riskabelt, borde jag söka annan lösning för att kunna rensa rören? Stoppet är precis vid rensluckan, det har jag konstaterat med ett rensband.

Det är inte toa om det spelar roll, det är handfat och dusch.
 
Redigerat:
Du kan inte samla vattnet i annat kärl under eller vid rensluckan för att minimera mängden vatten ut i krypgrunden? Är det trångt kanske det funkar med avloppslungor som man har till husvagnar.
 
Vatten som sådant är nog inte så farligt vid ett enstaka tillfälle. Men det bör ju innebära en risk för diverse illaluktande ämnen också.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
M
Kan du göra nåt temporärt är det ju att föredra, typ köpa några meter dagvattenrör och någon tratt att få ner det med.
 
Kanske kan trycka in en hängränna under och gräva en grop för en hink dit jag leder vattnet. Problemet är ju att det är så lågt i tak och att lägsta punkten för rören är mot marken.
 
M
Absolut - men som tidigare skrivit så är det inte rent dricksvatten vi snackar om så det kommer nog bli redigt otrevligt där i ett tag framöver.

Alternativt så får du slita ut proppen med handen och vara snabb som ögat med att slänga på locket igen :)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Kan du på något sätt tömma rören uppifrån med en grovdammsugare?
 
Jag kan nog sära rören i andra ändan utanför krypgrunden där huset står på plintar, kanske kan jag dra ner en slang och suga ut en del. Har en trädgårdspump som borde kunna tömma en del.
 
M
Låter som en vettig idé. Risken är ju att skitlukten från krypgrunden sprider sig in i huset annars, eller ja - det är väl ganska stor sannolikhet för det.

Men alla gillar vi ju olika dofter :D
 
1. Ja, du kan släppa ut 100 liter vatten från handfat och dusch i krypgrunden utan att behöva oroa dig.
2. Nej, det kommer inte att lukta inomhus.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
M
Oj förlåt - jag missade att det inte var från toa!

Inte för att gråvatten luktar gott heller, men det är ju absolut inte som svartvatten.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Fick låna en rensslang till högtryckstvätten och lyckades få loss proppen. Fy faan, tur det för det som kom ut hade jag inte velat ha i krypgrunden....
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Haha härligt! Som sagt, gråvatten är inte så mysigt det heller :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.