Hej,

Vi har hamnat i en liten konflikt med vår granne.

Grannen har en massa schaktmassa som runnit ner från deras tomt/slänt in på våran mark. De vill inte ta ansvar för det och menar på att vi ska stå för en stödmur. Vi behöver få bort all massa för att kunna nyttja vår tomt som vi vill.

Om vi börjar gräva nu på vår egna mark så kommer troligtvist deras mark/slänt påverkas. De var väldigt noga med att påpeka detta. ( De är de själva som fyllt ut schaktmassa på sin tomt efter att de flyttade in och strax innan vår inflytt) utan lov från något håll.

Har någon tips på om man tillfälligt kan stödja slänten strax innaför tomtgränsen så det inte påverkar deras mark.
så att vi kan gräva bort de som är på vår mark. Någon form av Staket eller annat billigt alternativ ? Jag tänker att vi får göra det vi vill på vår mark så länge det inte påverkar deras mark?

Staket kanske inte håller på sikt och deras massor kommer troligtvist att rasar ner med tiden och förstör vårt staketet.

Då bör väl de ändå ansvara för förstörandet av vårt staket pga ras. och lösa problemet från deras sida, genom att flytta in slänten lr stödja deras marknivå med en mur?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Liknar rätt exakt denna tråd från i veckan:

https://www.byggahus.se/forum/threads/meningsskiljaktigheter-slaent-in-pa-var-tomt.503272/

Nyckeln med ansvaret här är ju vem som ägde er fastighet när grannen schaktade och vilka överenskommelser som fanns vid den tidpunkten mellan er granne och och dåvarande ägare av er fastighet. Om ni köpte fastigheten efter att uppfyllning hos grannen skedde så blir det mer juridiskt komplicerat om säljaren inte tog upp denna fråga vid försäljningen. T ex informerade er om att det fanns en pågående tvist om detta.

Men i grund och botten skulle grannen ha fyllt upp sin fastighet så att massor inte rasar in på er tomt. Det är grannens ansvar.

Är det inom detaljplanerat område så kräver även denna uppfyllning marklov från kommunen. Marklovet kan vara en del av bygglovet. Om detta inte finns så kan byggnadsnämndens tillsyn gå in och begära rättelse i efterhand.
 
Claes Sörmland
Vi kan ju ta lite juridik också. Jordabalken reglerar schaktningen i sitt 3 kap.

Jag tror att grannen uppfyllning räknas som en anläggning i jordabalkens mening eftersom det är en anlagd jordbank. Därmed så verkar det som att det är grannen som ska bekosta skyddåtgärderna som ni måste vidta vid schaktning. Se min markering nedan. Jag menar alltså att det är vårdlöst att lägga en bank med en så brant slänt att grannen inte kan schakta på sin tomt.

3 kap jordabalken:

Svensk lagtext om skyddsåtgärder och ersättning vid grävningsarbete nära angränsande fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för ditt svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.