Hej!

Håller på att anlägga tomten.
I bakkant på min tomt har jag en stödmur med en bred slänt ovanför.

Är det smart att lägga upp 1 dm matjord i slänten och sedan täcka med duk? Tanken är att sätta marktäckande buskar om något år.

Jag kommer inte kunna få dit matjord med maskin i efterhand då gräsmattan ska dit snart.
Behövs mer matjord än 1 dm? Eller kan man gräva ur hål i efterhand när man väl sätter buske/träd för de som kräver mer?

Underlaget idag är mycket finkornig sand, typ öken..?

Tacksam för råd.
 
  • Tomt under anläggning med stödmur och slänt av finkornig sand, redo för gräsmatta och framtida buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
För att sätta buskar så behövs det nog åtminstone 30 cm djupt lager med matjord och då måste du sätta torktåliga buskar. Inte ens gräs klarar sig med bara 10 cm matjord ovanpå sand.
 
  • Gilla
Gran88
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag hade lämnat det som det ser ut nu, kanske täckt med markduk, men sen grävt ur där man vill plantera marktäckarna och fylla groparna med lämplig mängd jord. Med jord över hela ytan finns det större risk för annat att få fäste som inte ska vara där.
 
  • Gilla
Gran88
  • Laddar…
J JBa skrev:
Jag hade lämnat det som det ser ut nu, kanske täckt med markduk, men sen grävt ur där man vill plantera marktäckarna och fylla groparna med lämplig mängd jord. Med jord över hela ytan finns det större risk för annat att få fäste som inte ska vara där.
Smart. Kommer antagligen inte anlägga allt på en gång utan känna av vad som passar var, kan ju bli sten på en del och då skulle jag ju behöva ta bort den. Får bli så.

Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.