Vi håller på och grovplanerar vår tomt och grannen är klar med sin grovplanering och har sått gräs.
Mellan våra tomter har vi nu en slänt. Högsta punkt är ca 1m högre på deras tomt då dom fått höja upp nästa hela deras tomt tidigare.
Slänten ligger idag på deras sida tomtgräns och är ca 1m bred. Det är alltså ungefär 45 graders lutning på slänten då den är 1m hög och 1m bred (grovt uppskattat)

Vi försöker tillsammans hitta en lösning som vi båda blir nöjda med.
Vi har just nu grovplanerat så hela vår tomt är platt.
Dom är oroliga för att slänten är för brant för att låta barn springa fritt och kan göra sig illa.
Deras förslag är att bredda slänten 1m så halva hamnar på vår tomt och sluttningen blir då hälften så brant.
Vill vi inte detta känner dom att dom måste bygga ett plank för att säkra upp, varken vi eller dom tycker plank skulle vara fint så det vill vi båda gärna undvika. Vi kommer bra överens men behöver tips på vad som blir snyggt och bra.

En häck i slänten som är nu känns svårt då den är så brant.
En häck i slutet av slänten blir konsigt mot deras sida.
En häck ovan slänten skulle ta mycket av deras tomt då hela slänten redan ligger på deras sida.

Att bredda slänten 1m vet jag inte om jag tycker blir fint, vi har även ett planerat garage 2m från tomtgräns men det kanske är det vettigaste allternativet?
Personligen tycker jag nog att den branta slänten som är nu är det som blir snyggast men då blir det ju förmodligen ett plank och det tror jag inte blir snyggt. Vi vill som sagt inte tjafsa utan hitta en fin lösning som båda kan aceptera.

Gör man slänten bredare kan man inte direkt ha ett stenrös eller liknande utan då kanske det går med häck eller rabatt m.m.

Har ni några tips på vad vi kan hitta på?
 
Jag har sett flera sådana slänter där man satt relativt täta buskar i slänten. Det hindrar barn från att springa där (iallafall när buskarna fått växa till sig ett par år). Samtidigt så är det då inte en häck som skall klippas, vilket kan bli svårt/konstigt i en brant slänt. Buskarna hjälper till att binda jorden i slänten.

Jag är inte säker på att slänten skulle bli så mycket bättre om den var dubbelt så bred heller.
 
Grannens oro för släntens eventuella farlighet för barn är enligt min mening rätt obefogad. Visserligen bröt en granne benet i en sådan slänt på en annan grannes tomt, men då bar hon sig väldigt dumt åt.

Smidigast torde vara att bygga en låg mur ungefär i tomtgräns (50 cm så behövs inget bygglov) och sedan fylla upp med jord och sätta en häck eller ett lågt staket.

Oavsett vad ni gör, var noga med att skriva avtal på vems som är vems, hur skötsel ska ansvaras för osv i framtiden, så att det inte uppstår diskussioner när det blir nya grannar. Finns mååånga trådar här om sådana problem med häckar, murar, slänter vars ursprung fallit i glömska.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Rent krasst så kanske de inte skulle fyllt ut så mycket då...

När det gäller plank så beror det på kommun och eventuellt detaljplan, men jag skulle gissa på att de inte får bygga ett högt(över 1.1m) plank utan bygglov.
 
Finns ingen anledning att du skulle låta dem ta del av din tomt till att jämna ut slänten.
Om det är grannen som ändrat marknivå så är denne skyldig att lösa stabiliteten sin sida tomtgräns. Jag tycker att det då är dennes problem att se till att det blir en vettig lösning på slänten även vad gäller personsäkerhet.

/M
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
harry73
Varför plank? räcker inte ett staket?
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Ett plank skyddar inte från att marken rör på sig. Som jag ser det har ni två möjligheter, en är att ni planterar buskar (gärna taggiga för att hålla barn därifrån) i slänten, det binder även jorden. En annan är att ni bygger en stödmur i tomtgräns, fyller upp på grannens sida och sätter ett staket längs muren.
 
Jag förstår inte hur det blev ett gemensamt problem? Grannen har redan löst utjämningen av sin mark genom att sätta en slänt på sin tomt. Om de vill ha ett fallskydd i gräns så är det väl bara att sätta ett staket eller en häck ovan slänten?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tror också på att sätta växter i slänten dels för att stabilisera och dels för att slippa klippa gräs. Är de alltså oroliga för att barnen skall trilla ner för en grässluttning på en meter, säger bara lycka till med föräldraskapet.
 
  • Gilla
henrik erikson och 4 till
  • Laddar…
Vi har en liknande höjdskillnad på tomten i form av en kulle, kanske något flackare sidor, hur roligt som helst att springa upp och ned för enligt de små barnen.
 
  • Gilla
henrik erikson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vi har också en slänt längs tomtgränsen.
Ungarna älskar den och vi med :)
En slänt med höstlöv längs en tomtgräns med en hängmatta monterad mellan två träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slänt med lövträd och en gunga i förgrunden med en hängmatta i bakgrunden nära slänten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man tittar noggrant ser man en hängmatta precis bredvid slänten
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Håller med Anna till fullo när det gäller oron. Barn lär sig av sina ibland dyrköpta misstag och håller sig därifrån efter det. Även avtalsbiten är förnuftig, frågan är hur en sån arkiveras och förs vidare när det inte rör sig om ett regelrätt servitut?

Men det hindrar dem inte från att låta plantera, det finns olika alternativ som passar bra i olika jordar. Självklart ska den som äger marken plantera där.

Håller helt med om att det verkar vara deras problem och inte ert, de kunde ju valt att planera för en längre men svagare slänt. Har väldigt svårt att förstå varför många envisas med att göra naturen fyrkantig och ren, men det kan ju finnas någon oomtvistligt praktisk orsak förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.