Hej
Jag har ett nybyggt hus på en 1200m2 tomt som består av en högre slänt ned mot kommunal gatumark. Höjden på slänten är från 2 till 6 meter. Vi väntar på att trädgården skall göras iordning, det ingår i själva köpet av det nyproducerade huset med tomt.
Jag har varit i kontakt med företaget som skall göra iordning tomten för att höra hur de planerar. Redan nu har en del av tomten börjat rasa ned mott gångbanan som går nedanför. Jag hoppas ju på att de gör någon form av stödmur för att jag ska slippa skotta upp jord från gångbanan till min egen tomt i framtiden. Men entreprenören menar att de delar som ska ha stödmur redan har det och att våran trädgård inte skall ha sådan - vill jag ha det så får jag bekosta det själv eller komma överens med huvudentrepreören (denna är tyvärr ökänd bland byggare och kunder i vårt område, fastän de tillhör de större byggföretagen i 036-området).
Så alternativet att få huvudentreprenören att verkligen stå för den färdiga, fungerande trädgården är väl knappast att räkna med.
Jag har varit i kontakt med kommunen men de menar att de inte kan lägga ett förordnande i förväg (som jag kan stödja mig mot) utan de kan bara eí efterhand kräva av mig att jag ska åtgärda framtida ras - alltså inte förekomma ett kommande problem.
Nu har jag av en kompis fått höra att det i någon lagstiftning eller liknande (plan och bygglagen?) finns omnämnt att en sluttning/slänt skall kunna skötas från plan mark, alltså ska jag nerifrån eller uppifrån kunna nå hela släntens område för skötsel. Alternativet är att man på den högre delen gör en terssavdelning så att det skapas plan mark mitt i slänten för skötseln.
Mn fråga till forumet är nu; finns det något lagrum att södja sig emot vad gäller slänten/ sluttningens utformning? Finns det andra tips på hur jag ska förhålla mig?
I vårt avtal med huvudentreprenören står att trädgården skall vara färdig vid inflyttning och att gräsmatta ska vara sådd. Detta kan ju tolkas på många olika sätt, oftast till min nackdel.
 
Allt är nog tyvärr till din nackdel om ni inte har kommit överens i förväg om hur tomten ska se ut. En slänt som är insådd med gräsmatta kommer inte ras och då är tomten färdig. Inte bra eller rolig, men färdig. Det enda som regleras är att du måste se till att din tomt inte rasar ut i gatan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.