Hejsan!

Jag är medveten om att frågan är för generell och svår att svara på men vi har ett badrum från 1991 som har plastmatta på vägg och golv och den förra ägaren har haft pippi på att göra små hål lite varstans som visserligen är tätade med våtrumsilicon men det ser för bedrövligt ut så någongång skulle vi vilja riva ut hela skiten och låta någon som kan sätta kakel på väggar och golv. Badrummet är ganska litet kanske 10Kvm.

Men mellan tummen och pekfingret - vad tror ni det skulle kosta att få gjort detta, grovjobbet alltså. 50.000:- 100.000:- 150.000:- :confused:

PS. Vi har låtit fuktmäta hela badrummet och det visar inte på några ev fuktproblem
 
Det är som du själv säger svårt att svara på frågor så här generellt, men min erfarenhet från två egna badrumsbyggen säger att jag skulle budgetera 80'-100'. (minst). Låter du en firma göra allt jobbet så varierar priserna en hel del i landet. Runt Lund/Malmö där jag bor så har många vänner som gjort om standardbadrum fått offerter runt 100'.

/Fredrik
 
Om du har tid och lust att göra det själv kommer du säkert under halva beloppet jämfört med att låta en hantverkare göra jobbet. En förutsätning är dock att du är noggrann och har gott om tid för att få ett bra resultat.
Fast jag är ändå lite tveksam till att ha klinker på golvet i badrum. Bättre att ha en golvmatta och endast sätta kakel på väggarna, samt att inköpa en duschkabin.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
Varför är du tveksam till keramik på golvet? Rätt utfört finns det inga som helst problem med det.
 
Nja, har du betongbjälklag bör det natrurligtvis inte vara några problem med vattenskador. Men om man bor i en villa och har vanligt träbjälklag mellan två våningar då kommer det säkert för eller senare att bli läckage genom våtmembranet.
Den andra aspekten är mera hygienisk. Tycker att fogarna är det största problemet där samlas smuts som sedan blir en veritabel grogrund för bakterier och andra mikroorganismer :(.

mvh/Tigersågen
 
Hej!

Jag har varken har tid eller kunskap att fixa detta själv även om jag så klart inser att vi säkert hade sparat en del på att göra det själva. Klinker på golvet är ingen nödvändighet men lockar av estetiska skäl. Låt säga att vi nöjer oss med att byta ut plasten mot kakel men att vi bara byter ut golvplasten mot ny fräsch. Jag skulle även vilja byta avsloppet i duschen från den idag som är plast till en i rostfritt, erfarenheten av vit plast är att den missfärgas med tiden.

Huset är ett 1-plans med gjuten betongplatta
 
Tigersågen, det håller jag inte alls med om. Med dagens konstruktioner och tätskikt är det inga som helst problem. Man ligger på ett ånggenomgångsmotstånd på över 1000 000 s/m i tätskiktet, vilket är långt mer än vad som skulle behövas. Dessutom förstår jag inte varför du gör en skillnad mellan golv och vägg? Väggkonstruktionen är precis lika hårt belastad av fukt, och ofta betydligt känsligare. Vid en lite punktläcka i golvet har man alltid ett lager spackel som diffunderar ut fukten innan den når känsliga delar, i en vägg med gips har man fuktkänsligt material direkt under tätskiktet.

Att fogarna blir smutsiga efter ett tag håller jag med om. Fast jag tror inte att detta är någon hälsorisk, mest en estetisk problematik.
 
Jag resonerar så här. Allt material som är uppbyggt av polymeriserande molekyler kommer för eller senare att brytas ner. Det är bara en tidsfråga innan tätskiktet inte längre fungerar som det är avsett, det kanske sker om tio år eller om 100 år men förr eller senare sker detta. Dagens nya tätskiktsmaterial har vi knappast ha en aning om hur dessa beter sig i ett långt tidsperspektiv.

Bygga badrum i klinker är en mycket kostsam historia. Blir det fel är det utomordentligt svårt att rätta till. Dessutom, att riva ut en tråkig badrumsmatta och lägga in en ny är en mycket enklare reparation än att byta ut ett tråkigt klinkergolv.

Anser också att golvet i ett badrum utsätts mera för direkt vattenbegjutning än vad en vägg gör. Annars är det riktigt att golvet har en större skyddsbarriär mot vatten än väggen.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
Naturligtvis är inte livslängden på tätskiktet obegränsad. Det är den inte i en plastmatta heller.

Vattenbelastningen på tätskiktet i dusch eller andra ställen där man spolar vatten är alltid 100%, både på golv och vägg. Det är alltid dyblött bakom plattorna.
 
jon_h skrev:
Naturligtvis är inte livslängden på tätskiktet obegränsad. Det är den inte i en plastmatta heller.

Vattenbelastningen på tätskiktet i dusch eller andra ställen där man spolar vatten är alltid 100%, både på golv och vägg. Det är alltid dyblött bakom plattorna.
Visst är det så och därför tycker jag det är lite dumt att ha ett duschutrymme direkt mot en kaklad vägg. Det är lite som att utmana ödet på lång sikt :(. Bättre är då att skaffa en duschkabin som i varje fall skyddar den kaklade väggen mot direkt vattensprut.

Med vänlig hälsning/Tigersågen
 
Jag förstår att man vill vara försiktig med tanke på att det har funnits mycket skador i keramikklädda badrum på grund av undermåligt tätskikt. Men med de tätskikt som finns idag, särskilt de som kommer i dukform, så är det en utmärkt konstruktion. Jag förstår fortfarande inte vad skillnaden skulle vara mot våtrumsmatta om man har ett tätt (eventuellt duk-) tätskikt under keramiken. De klarar att vattenbelastas 24-7.

Duschkabin ger naturligtvis de största marginalerna, men det är inte alla som gillar hur de ser ut. Och jag kan inte se att dessa marginaler behövs.
 
Tobbe: räkna ca 1100:- / m2, inkl tätskikt, f&f, silikon, arbete, eventuellt fallspackling. Då tillkommer kostnaden för kakel/klinker = 49 - 10 000 :- / m2
 
JohanOLinda:

Tack! Jag hade stundtals övergett tråden då den plötligt började handla om något helt annat är det jag frågade Haha Även om det visst är intressant att följa diskusionen om dom olika metoderna och materialens lämplighet.


Jag kan mycket väl tänka mig att vi nöjer oss med att kakla väggar och lägga ny plastmatta.

Det STORA problemet är väl som vanligt att hitta en rekorderlig hantverkare så man inte råkar ut för klåpare!
 
Jo, det blev lite off topic där.. Det är ju min uppgift att hålla ordning på det egentligen, sorry. :)
 
Tobias-A skrev:
Det STORA problemet är väl som vanligt att hitta en rekorderlig hantverkare så man inte råkar ut för klåpare!

Referenser is tha shit. Be o få minst ett par st.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.