Hej!

Har haft huset i ett år nu och eldat ved. Trodde vi skulle fortsätta men inser
att med en 11-åring, en 3 åring och en nyfödd att passandet varje dag under höst/vinter/vår
inte orkas med.

Vi har mer eller mindre bestämt oss att gå över till pellets. Tanken från början
var att haka på en pellet-brännare men börjar nu fundera på att slänga ut pannan
och sätta in ny pelletspanna.

Jag behöver råd!!! :x
Ny panna eller bara brännare? Något annat? Tips, ideér , förslag?
Vill inte lägga 150kSEK på ny anläggning, kanske 50kSEK?

Huset är ett tegelhus byggt i början av 70-talet med källare. Kakelugn i gillestugan.

Anläggningen:
--------------------
Panna: Värmebaronen Combimax 30 UB
2 x 500 liters Strömsnäs-tankar, varav en med VV-slinga.

Mvh,
Daniel
 
du kan ju prata med värmebaronen om att sätta i en pelletsbrännare i pannan innan du köper en ny panna
 
Behåll pannan och tankarna. Du får inte mycket för din gamla panna som ändå fungerar bra att elda pellets i. Vid längre strömavbrott har du möjlighet att värma med ved och slippa problem.
Pratar du med Värmebaronen i frågan får du bara problem. De vill sälja sin egen brännare som är mycket dyr i drift och för liten för pannan.
De rekommenderar själva en brännare på 25-50 kW och det är vad som behövs till den stora pannan.
Brännaren ska vara framåtbrinnande och sättas i den stora luckan under sotningsluckan.
Då pannan har stort askutrymme så kommer du inte att ångra om du köper en brännare med automatisk uraskning. Ger då möjlighet att elda flera veckor i sträck utan rengöring.
 
Kör själv med:
vedpanna Värmebaronen Vedolux 1991
pelletsbrännare Pellx PX21 2003
dragbegränsarspjäll Kutzner+Weber Z150
och det funkar bra, tack vare stor eldstad behöver jag inte aska ur i tid och otid.

Och med en modernare brännare borde det kanske funka ännu bättre?
Börjar du med att investera enbart i en brännare så kommer det att funka, pannan kan du ju alltid uppgradera till en bättre(?) sedan om du känner för det.
 
Tack för att ni tog er tid och svarade! =)

Jag klarar mig på en 20 kW-brännare i det här fallet va?

JohanPelle: Dum fråga kanske, hur ofta behöver man sota ur när man då eldar med pellets?
Jag brukar sota ur vid varje eldningstillfälle (ved)...
 
En 20 kW kan fungera med en kort skorsten i enplanshus men troligen får du problem med låg rökgastemperatur som skadar skorstenen. Svaret får du när du installerat klart och då är det för sent att ändra sig.
En Combimax är ju mycket lätt att sota tuberna på men oftare än var tredje vecka ska väl knappast behövas.
 
hej kolla även med pelletsteknik.se omtyckt bra ock snabb service
 
Aldelles riktigt!! En dragb,är förrutsättningen för bra /jämn förbränning också...
Men som sagt visst kan du ha lite lägre temp i skorstenstoppen med en dragis" ,,,Men har du för låg temp på rökgaserna så är det en dyr chansning man tar...;)
 
Dragbegränsare är ett MÅSTE vid pelletseldning. Löser inte problemen med kondens vid för låg rökgastemperatur. Bara tillräckligt hög temperatur från pannan garanterar att man slipper kondens.
Tigerholm Tigex25 är en ren bluff dessutom. Mycket för liten för att göra någon nytta vid pelletseldning. Titta hos transtemper.se där man kan få råd om rätt dimensionering.

Som 1036 sade så kan pelletsteknik den här krångliga biten med styrning av pelletsbrännare mot acktankar.
 
Uppdatering så här några månader senare.
Kommer att gå på en 30 kW pelletsbrännare. Dock nämnde någon via pellets.info att
en Värmebaronen Combimax 30 kan ha brännare i askluckan istället om man använder flamriktare.
Någon som kör så? Fördelar? Nackdelar? Hur justeras luftflödet om pelletsbrännaren sitter i askluckan?

/Daniel
 
intressant, vad blev det för köp? Mer än 20kw är nog inte lönt.
 
Hej!

Det blev en Torsby (TB) Mini brännare, begagnad inkl. skruv och förråd.
Kommer att elda med ved tills oktober någon gång för att elda upp en del av förrådet och ha
tid på mig att trimma in allt.

* Beställt och monterat en "KW Z 150"-dragreglerare
* Köpt styrkit TK1B från eKontrolll
* Brännaren är provkörd på garageuppfarten! :D
* Dykrör samt bussning till termostaten/säkerhetsbrytaren monterad.
* Ikväll ska jag iväg till kompis så ska vi gå hårt åt vedinkastluckan
* Lågriktare ska beställas
* Pellets är inköpt

Så det går sakta men stabilt åt rätt håll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.