Vet inte i vilket underforum jag skulle skriva, men provar här.

Detta är kanske mer politik än juridik.

Jag hörde mig för till återvinningen angående hur jag skulle göra då jag har en skräphög med eternitskivor.

De meddelade hur och sa att det kommer kosta mig 1kr/kg som privatperson.

I min kommun är det fortfarande gratis för privatperson att slänga på återvinningscentralen, men då alltså inte om det gäller asbest.

Jag trodde att en stor tanke med att ha det gratis var att undvika att folk dumpar skräp på annat ställe.

Om så är fallet borde ju farligt gods vara det första att hållas gratis.

Jag kommer naturligtvis inte dumpa mitt, utan jag kommer snällt betala avgiften.
 
  • Gilla
Skruvarn
  • Laddar…
Här får man slänga 3kg asbest gratis. Fast 1:-/kg är ju ingen astronomisk summa heller.....
 
Här tror jag att det är 300kg. Det är som sagt dumt att ha avgift på att länna in något som man absolut vill ha inlämnat.

Jag har en trave oöppnade fasadskivor som jag ska försöka göra mig av med. Men jag har slängt en del begagnat tidigare.
 
Här i Stockholm är det som sagt gratis. Men de har då rätt rigorösa krav på inpaketering och storlek på paketen.

Du får kanske slänga lite mer "fritt" om det kostar?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Här får man slänga 3kg asbest gratis. Fast 1:-/kg är ju ingen astronomisk summa heller.....
Jag kanske skulle skrivit 1000kr/ton istället ;)
 
Jag har inga större invändningar mot prissättningen som sådan.

Det är mer, som Daniel 109 också skriver, dumt att ha en avgift på något som man verkligen vill ha in.
 
Det hade varit intressant att höra sysavs inställning till det hela.

Marlen, du kanske kan ställa frågan?
 
Slängde ett rör i helgen, sysav Malmö. Satt en skylt om att hade man mer än 1kubik så skulle man ta kontakt med dom. Man slängde det i en sluten container genom en lucka. Tog ett djupt andetag, öppnade luckan o öste ner det o gick därifrån innan andan tog slut
 
I Halmstad finns det ingen möjlighet att gratis slänga eternit/asbest sedan juni i år, då soptippen som tog emot, stängdes! :mad:
Kommuninnevånare som vill bli av med det, hänvisas till RagnSells som givetvis inte tar emot något gratis! Finns risk att folk istället fixar bort det på mer tvivelaktiga sätt.
 
I min kommun finns det en tät container på varje återvinningscentral där man kan lämna asbest. Har inte sett någon skylt om begränsningar.
 
O olofh skrev:
Slängde ett rör i helgen, sysav Malmö. Satt en skylt om att hade man mer än 1kubik så skulle man ta kontakt med dom. Man slängde det i en sluten container genom en lucka. Tog ett djupt andetag, öppnade luckan o öste ner det o gick därifrån innan andan tog slut
Spillepengen?
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
harry73
https://www.sysav.se/Privat/Sorteringsguiden-for-hushall/?sg-t=avfallskategorier&sg-fid=1552
Läste på sysavs hemsida https://www.sysav.se/Privat/Sorteringsguiden-for-hushall/?sg-t=avfallskategorier&sg-fid=1552
att man får lämna max 1 kvm (inte kubik) på din avfallsanläggning
Större mängder lämnas på Spillepengen eller Hedeskoga (Ystad) och då kostar det 1063kr/ton

Brukar du ha vägen förbi en återvinningsstation kan du slänga det i små mängder, annars är det kanske lika bra att ta den kostnaden och köra allting till spillepengen
 
  • Gilla
J.ewesson
  • Laddar…
Ja, 1kvm var det nog då. Sen är har spillepengen flyttat ut i norra hamnen nu. Rätt off men större ytor att komma åt med bil o släp än gamla spillepengen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.