Hej forumet,

Någon som kan hjälpa mig med att identifiera vad detta ljud kan vara för något?

Ljudet uppstår endast vid kallstart.

Misstänker att kamkedjan strular, dock är bilen rätt så ny och endast kört 6000mil.
 
Vad är det för bil?
 
dof dof skrev:
Vad är det för bil?
Mercedes CLA 200 bensin automat -17
 
Otroligt svårt att diagnostisera något sådant via en kort video. Kan vara lite allt möjligt. Har det börjat nyligen? Bästa tipset jag kan ge är att åka in till verkstaden och be någon erfaren mek lyssna. Du har väl maskinskadeförsäkring?
 
Har du hört med Bosse Bildoktorn ?
 
dof dof skrev:
Otroligt svårt att diagnostisera något sådant via en kort video. Kan vara lite allt möjligt. Har det börjat nyligen? Bästa tipset jag kan ge är att åka in till verkstaden och be någon erfaren mek lyssna. Du har väl maskinskadeförsäkring?
Det stämmer, har maskinskadeförsäkring.

Brukar kamkedjor täckas av försäkringsbolagen? Om det nu skulle vara kamkedjan. Tänkte prata med Fbolaget imorgon.
 
Ja det brukar täckas av försäkringen så länge villkoren är uppfyllda.
 
dof dof skrev:
Ja det brukar täckas av försäkringen så länge villkoren är uppfyllda.
Perfekt 👍 då får vi se vad dem säger
 
Är det ett ljud som tillkommit? Är du säker på att det inte alltid varit där? Antar att din bil som många andra har oljetryck som spänner kamkedjespännaren, då kan det rassla ett par sek innan oljetrycket byggts upp.
 
K kurlakarl skrev:
Är det ett ljud som tillkommit? Är du säker på att det inte alltid varit där? Antar att din bil som många andra har oljetryck som spänner kamkedjespännaren, då kan det rassla ett par sek innan oljetrycket byggts upp.
Det kan vara så att rasslandet alltid har funnits, osäker.

Däremot "slaget" som hörs i början av klippet har inte funnits
 
Redigerat:
  • Gilla
Joakimh123
  • Laddar…
Såg en film på Facebook (som jag inte hittar nu) där de filmade kedjespännaren på en VW motor i slowmotion.
Kedjan kastade till innan spännaren han få oljetryck. Problemet är att spännaren inte har nån backspärr, utan bara går på oljetryck, så när man stänger av motorn hänger kedjan som en slak tvättlina mellan dreven.
Nu gissar jag att denna Mercedes har en Renaultmotor. Jag bytte nyligen kedja, spännare och glidskenor på en Dacia (Renaultmotor) Grejerna var tvärslut, kedjan sträckt, dreven utslitna och glidskenorna trasiga, bilen hade gått 15" mil.
Men, denna motor hade backspärr på spännaren (annars hade kedjan ramlat av för länge sen) vad jag känner till är det bara VW som haft spännare utan backspärr.
 
  • Wow
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Och det är bara VAG som har haft grava problem med att kedjan hoppar när man startar motorn...
 
  • Gilla
Eli G
  • Laddar…
Nu är bilen inlämnad, visade sig vara en töjd kamkedja..
 
E Eli G skrev:
Nu är bilen inlämnad, visade sig vara en töjd kamkedja..
Jag är nyfiken. Känner du till nått om bilens servicehistoria ??
 
Bilen har alltid servats i tid och enligt de intervallen som är specificerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.