Otroligt svårt att diagnostisera något sådant via en kort video. Kan vara lite allt möjligt. Har det börjat nyligen? Bästa tipset jag kan ge är att åka in till verkstaden och be någon erfaren mek lyssna. Du har väl maskinskadeförsäkring?
Det stämmer, har maskinskadeförsäkring.dof skrev:
Brukar kamkedjor täckas av försäkringsbolagen? Om det nu skulle vara kamkedjan. Tänkte prata med Fbolaget imorgon.
Det kan vara så att rasslandet alltid har funnits, osäker.K kurlakarl skrev:
Däremot "slaget" som hörs i början av klippet har inte funnits
Redigerat:
Såg en film på Facebook (som jag inte hittar nu) där de filmade kedjespännaren på en VW motor i slowmotion.
Kedjan kastade till innan spännaren han få oljetryck. Problemet är att spännaren inte har nån backspärr, utan bara går på oljetryck, så när man stänger av motorn hänger kedjan som en slak tvättlina mellan dreven.
Nu gissar jag att denna Mercedes har en Renaultmotor. Jag bytte nyligen kedja, spännare och glidskenor på en Dacia (Renaultmotor) Grejerna var tvärslut, kedjan sträckt, dreven utslitna och glidskenorna trasiga, bilen hade gått 15" mil.
Men, denna motor hade backspärr på spännaren (annars hade kedjan ramlat av för länge sen) vad jag känner till är det bara VW som haft spännare utan backspärr.
Kedjan kastade till innan spännaren han få oljetryck. Problemet är att spännaren inte har nån backspärr, utan bara går på oljetryck, så när man stänger av motorn hänger kedjan som en slak tvättlina mellan dreven.
Nu gissar jag att denna Mercedes har en Renaultmotor. Jag bytte nyligen kedja, spännare och glidskenor på en Dacia (Renaultmotor) Grejerna var tvärslut, kedjan sträckt, dreven utslitna och glidskenorna trasiga, bilen hade gått 15" mil.
Men, denna motor hade backspärr på spännaren (annars hade kedjan ramlat av för länge sen) vad jag känner till är det bara VW som haft spännare utan backspärr.