Jag förstår varför det är förbjudet att montera en sladdlampströmbrytare på en vanlig skarvsladd, eftersom den dels bryter enpoligt och kan råka bryta enbart nollan, och den dels bara brukar tåla kring 2-4A ström.

Det jag inte förstår är varför det inte verkar finnas strömbrytare som är tvåpoliga och tål 10/16A ?

Jag tycker det är ganska ofta man vill ha strömbrytaren till en lampa eller liknande lite längre bort, och om man ska lösa det helt lagligt så får man byta till en längre kabel mellan lampan och strömbrytaren (eller göra den antagligen fullt lagliga men extremt fula lösningen att sätta två strömbrytare på kabeln, låta den befintliga sitta där den sitter och montera på en längre kabel där vidare till en till strömbrytare, eller så får man använda en såndär godkänd "sockerbit" som ser ut som en strömbrytare utan strömbrytare så att säga).

Jag undrar hur ofta det händer att folk i alla fall sätter strömbrytare på skarvslddar...


Jag har förresten sett att iaf clas ohlsson (eller var det biltema) säljer en dimmer som består av en dubbelplugg (hane och hona i ett) som man sätter i vägguttaget, och sedan kopplar en lampa i uttaget, och sedan hänger det en bit kabel ut till en liten 'dosa' med ratten för att reglera ljusstyrkan.

Jag tvivlar att den tål 16A. Är en sånhär godkänd dels för att den troligen har en glasrörssäkring inne i sig och dels inte anses vara en riktig strömbrytare (en elektronisk brytning av den typen lär ju inte vara godkänd som fullgod strömbrytare, eller hur ?)

Jag har förresten för länge sedan sett att i frankrike kan man köpa lösa honor för kabelmontage som bara passar till sånadär platta stickproppar som sitter på dubbelisolerade apparater. Sådana skulle ju vara perfekta att kombinera med en eventuell sladdströmbrytare som är tvåpolig men bara tål (minst) 2.5A, eftersom man inte får / ska kunna dra ur mer än 2.5A ur en "platt stickpropp". Är det lagligt att ta in sådana kontakter från frankrike då de är CE-märkta och frankrike är ett eu-land, eller sätter svenska elregler krokben ? Även om man inte hittar en tvåpolig brytare som matchar dessa så kan jag tänka mig andra användningsområden, exempelvis om man vill ha en riktigt lång skarvsladd som måste passa i jordade uttag, men man bara behöver kunna ansluta dubbelisolerade laster, då klarar man sig på tvåledare.

Jag kom just på att jag faktiskt sett färdiga gjutna skavsladdar med platt stickpropp och honkontakt som bara passar platta stickproppar säljas på ikea. Undrar vad kraven på ledararea är, det känns bara slöseri att ha de 1mm2 som moderna regler allmänt säger som skarvsladdar, eftersom det här inte ska röra sig om mer än 2.5A max så borde 0.75mm2 duga bra väl ?
 
Så länge det rör sig om vanlig lampsladd (inte jordad gummikabel) har jag inga skrupler över att montera dit en brytare...
Jag menar, man kan ju även "vända" första sladden på fel håll sa att den bryter nollan då med.

Men om det bara är en lampa, vad skall du då ha 10 resp 16A till?

Men det var väl första biten som du ville ha svar på.. :)
 
En sådan här kanske skulle fungera??
http://www.elfa.se/images/lowres/l1347.jpg


Men den tål inget vatten och blir en hyfsat stor brytare med en låda på 35x30x25mm. Det fungerar även om det inte är precis enligt regelboken.
Men den är 2-polig och tål 16A ;D
(Jag har gjort så till 3 st 1000w bygglampor när vi bytte tak)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.