Faktiskt en seriös fråga.

Har ni en standardlängd som FK-n eller parterna av EKLK sticker in i kopplingsdosa innan ni skruvar ihop det, och vilker sedan sladdarna så att det får plats, eller anpassar ni varje sladd för sig?

Tänker på vanliga koppliingsdosor och väguttag tex.

Skulle vara kul att se några bilder på vanliga kopplingar i dosor, så man ser hur proffsen gör. Men varför skall jag veta det, jag får ju inte röra en kopplingsdosa alls, ta hit en elektriker. :)
 
Har nog aldrig måttat, men jo, jag gör nog ungefär lika varje gång i alla fall. Drar in FK:n/kabeln i dosan och klipper sedan bunten ca 5 cm utanför doskanten när det är dags att koppla. Under tiden jag drar kan det hänga ut 2-4 dm i varje dosa gissar jag.
När det gäller utvändiga saker så beror det ju mer på var skruvarna sitter så där kör jag inte på samma mått.
 
Man känner sig ibland som en frisör då man tar tag i fk-bunten och klipper av :rolleyes:
 
Världens bästa mått är en "handlängd" i apparat- och kopplingsdosor. Man tar tag i alla tåtar med handen och så klipper man av dem i underkant av handen. Perfekt varje gång!

I uttag så brukar jag gå förbi plinten och sedan vända och in i plinten. Då får man lite sling så att man kan koppla om man man skulle vilja det.

I lysrörsarmaturer så brukar jag göra en "snurr" på trådarna och därefter in på plintarna. Blir alltid bra sling då.

//Patrik
 
När jag en gång gick ja, vad ska vi kalla det, el-tele, (fast det var inte riktigt det), så fick vi lära oss att alltid ha skyddsjord lite längre än övriga... om, utifall, att den skulle ryckas loss...

Känns mest tillämpbart på sladdställ, men varför inte i övrigt också?

Hur gör ni som lever med installationer som yrke? Just med skyddsjord alltså?
 
JOW skrev:
När jag en gång gick ja, vad ska vi kalla det, el-tele, (fast det var inte riktigt det), så fick vi lära oss att alltid ha skyddsjord lite längre än övriga... om, utifall, att den skulle ryckas loss...

Känns mest tillämpbart på sladdställ, men varför inte i övrigt också?

Hur gör ni som lever med installationer som yrke? Just med skyddsjord alltså?
Är det sladdar antingen i skarvsladdar eller i anslutningskablar så kan det ju vara bra med lite längre skyddsjord, men i en fast installation så har jag svårt att se varför man skulle ha längre skyddsjord. Jag gör den inte längre i alla fall.

Man kan väl tänka så att där de finns risk för att kabeln kan ryckas ut så bör skyddsjorden vara längre.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Världens bästa mått är en "handlängd" i apparat- och kopplingsdosor. Man tar tag i alla tåtar med handen och så klipper man av dem i underkant av handen. Perfekt varje gång!
Den kant som är längs från dosan då? Eller närmast? :)

Låter som ett jäkla bra mått faktiskt. Om det någon gång skulle bli tillåtet för hempulare att installera kabel, så skall jag komma ihåg detta tips!

Tack till Patrik och Rrrrr som brukar besvara de flesta "konstiga" frågor! d^_^b
 
Patrik_Hed skrev:
Världens bästa mått är en "handlängd" i apparat- och kopplingsdosor. Man tar tag i alla tåtar med handen och så klipper man av dem i underkant av handen. Perfekt varje gång!
Apropå det så gör det riktigt ont att klippa sig med en slö C-22:a :)
 
-MH- skrev:
Den kant som är längs från dosan då? Eller närmast? :)

Låter som ett jäkla bra mått faktiskt. Om det någon gång skulle bli tillåtet för hempulare att installera kabel, så skall jag komma ihåg detta tips!

Tack till Patrik och Rrrrr som brukar besvara de flesta "konstiga" frågor! d^_^b
Man samlar alla trådar i mitten av dosan genom att greppa dem med handen. Då blir de ungefär lika långa.

Haha De ä lugnt! :p

//Patrik
 
Rikard Ågren skrev:
Apropå det så gör det riktigt ont att klippa sig med en slö C-22:a :)
Ja, det kan jag tänka mig. Det gör skapligt jätteont att klämma sig på de där "klossarna" på den också!

Jag har för det mesta montörshandskar på mig så jag brukar klara mig från att klippa mig i handen (har råkat klippt i handsken några gånger.) :p

//Patrik
 
Redigerat:
Drar alltid jord å nolla längre än faserna vid jordkabel. Speciellt kabel i rör har en förmåga att slita sönder plinten i änden då den grävs av...
 
Hur gör ni i elcentraler då? En liten sling eller måttanpassat?

Jag brukar måttanpassa så att det blir överskådligt. Nån enskild ledare kanske behöver skarvas nån gång i framtiden, men det får man ta.
 
Måttanpassat blir ju snyggast, men nog blir det nån kurva här och där ibland :)
 
Ja, ibland är det svårt att stå emot en extra kurva :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.