Hej!
Vi tänkte byta ut köksbelysningen över köksbänken till estetiskt mer tilltalande, och LED. Nuvarande lösning är att man dragit en extra sladd från ena eluttaget och kopplat in i belysningen. När man köper alternativ i affärerna medföljer istället oftast denna sladden med vanlig stickpropp i ena änden. Min fråga är om det finns begränsningar så som vi har det, med en mer fast installation. Tänker då främst ifall vi väljer belysning med dimmerfunktion och där det ofta är en transformator med i sladden. Kommer detta funka med våran sladd?
 
Det är inte tillåtet att skruva fast en vanlig lampsladd direkt inne i ett vägguttag om det är det saken gäller? Lampsladden ska ha sin stickpropp som sätts i ett vägguttag.
 
Redigerat:
  • Gilla
LeiJ
  • Laddar…
Sladd som går ut från ett eluttag och ansluter till bänkbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där ser man hur en sladd går ut, och som sedan ansluter till befintlig bänkbelysning.
 
Er nuvarande armatur är alltså fast installerad och då bör ni välja en ny armatur som också är fast installerad.
 
Elsladd med kontaktdon hänger mot en kaklad vägg, avsedd att anslutas till en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär slutar alltså sladden, som sedan då sätts in i lampan. Är det något fel med att använda denna, men att köpa en ny lampa? De alternativ vi tittar på har samma kontakt, fast med en stickpropp i andra änden. Tänkte att vi bara kunde byta armatur, men använda vår befintliga sladd. Det som gjorde mig osäker är om det funkar även med sladdar som har exv transformator, eller lampor med dimmerlösningar.
 
Suddig bild. Sådär är inte tillåtet att göra om man inte har ordnat med dragavlastning av apparatkabeln i vägguttaget eller om det är en brytare.
 
Okej. Är det potentiellt farligt att byta armatur så som jag har tänkt?

Eller varför är det inte tillåtet?
 
Man måste kunna rycka i den svarta sladden utan att den lossnar så att koppartrådarna belastas och dras ur sina anslutningar. Kanske går det att ordna en säker dragavlastning vid eller i vägguttaget? Uttaget ser rymligt ut så det borde nog gå bra. Svårt att säga hur det ser ut i vägguttaget nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.