Hej,

jag ska flytta tvättmaskin och torktumlare till platsen där tvättmaskinen tidigare stod. När elektrikern var här och flyttade maskinen drog han ur de gamla sladdarna så nu ser det ut såhär:
2013-05-30 07.49.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag anar att det satt en trefasmaskin innan där. På bilden syns min draglina som jag sköt i för att kolla om det fanns rör hela vägen till centralen - vilket det gjorde.

I centralen är tvättmaskin och tumlare kopplade på varsin säkring, nr 14 och 15 med varsitt uttag.
2013-05-30 07.50.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är om det är ett enkelt jobb - dra kablarna i gamla röret eller kommer elektrikern tvingas klamra kabel längs taket? Alltså får man dra elkabel för olika uttag och säkringar i samma rör?

//B
 
Det går att använda röret till en tvåfasgrupp för tvättmaskinen och torktumlaren. Man byter till en säkring som är hopkopplad på det sätt som 16 är så ingen gör misstaget att bara bryta ena säkringen och tro att dosan är spänningslös.
 
Mikael_L
mulpac skrev:
Det går att använda röret till en tvåfasgrupp för tvättmaskinen och torktumlaren. Man byter till en säkring som är hopkopplad på det sätt som 16 är så ingen gör misstaget att bara bryta ena säkringen och tro att dosan är spänningslös.
Ja exakt så.
Tvåfasgrupp är lösningen, både tillåtet och fullt normalt i sådana där fall. Och elektrikern kommer göra exakt så om han alls är en kunnig elektriker.

Tvåpolig säkring som mulpac föreslår är nog inget absolut krav, reglerna är nog inte helt tydliga på den punkten.
Däremot är det väldigt högst rekommendabelt att sätta denna tvåfasgrupp på en tvåpolig säkring.
Men om kablarna bara går mellan gruppcentralen och denna dosa (ingen fas går vidare till ytterligare någon dosa längre bort) så är det ganska uppenbart att det måste finnas två säkringar att bryta bort för att göra det hela spänningslöst.
Så att om elektrikern väljer att inte byta säkringarna så är det inget tecken på att han gör fel eller inte har koll.
 
Själv skulle jag ha tagit med alla 3 faser samtidigt för att slippa krångel om man vill ha en 3-fasmaskin i framtiden.
 
som tidigare nämt ovan.


Dock varför drog han ut kablarna? iofs kanske det inte fanns nolla? eller fuskjord?
 
Skulle tippa på att det saknades skyddsjord och dra i en ny tråd med fyra redan på plats är ju inte det lättaste... :surprised:

Jag skulle nog ha dragit fram tre faser på en gång och låtit säkringen sitta kvar. DÅ har du "backup" för ett extra 16A uttag eller nåt annat... :)
Kostar ju liksom inte något extra...

//Anders
 
Tackar,
som vanligt får man svar på det man undrar. Och som vanligt dyker fler frågor och ställningstaganden upp... ;-)

Ok, trefas skulle vara ett alternativ, just in case. Kan man koppla in dessa tre faser på befintlig säkring, den med nr 16 på tidigare bild? Den är kopplad till ett kraftuttag som aldrig används eller ens har använts. Samt får man verkligen plats med 5 kablar i röret? Vilken sort av kabel ska jag be honom dra in om det blir trefas?
//B
 
Ja, används inte nr 16 till något så får du naturligtvis använda den.

Fem ledare, 1.5 mm², får utan problem plats i röret. Kabel har man med sig, det blir FK i detta fall (enledare).
 
Kom ihåg att om 1,5mm² kabel = 10A trefas. Ska du ha 16A så får du dra in 2,5mm² kabel (dvs dra ur alla 4 kablar och dra i fem nya). Förutsatt att det ryms i röret förstås.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, används inte nr 16 till något så får du naturligtvis använda den.

Fem ledare, 1.5 mm², får utan problem plats i röret. Kabel har man med sig, det blir FK i detta fall (enledare).
Om man ska använda 1,5 mm2 så fär man byta säkringen (nr16) också eftersom det idag sitter en 16 A.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Jag för min del skulle inte alls bry mig om att förbereda för någon trefas.
1. Hur vanliga är egentligen trefasmaskiner numera? och i framtiden?
2. Om man kopplar in en trefasmaskin kommer ändå nästa problem direkt, att låta en trefaslast delas med en enfaslast. Ett inte helt lämpligt utförande, det blir också snedbelastning på faserna som gör det svårt att få det hela att fungera bra.

Det är ju redan förberett för trefas i framtiden, iom att det går ett rör mellan dosa och centralen, det enda som behövs - om behovet uppstår- är en till tråd i röret och att stuva om lite bland säkringarna.
Det tycker jag är tillräckligt framtidsförberett om man inte redan nu är ganska säker på att det snart ska komma en trefasmaskin där.

Det är lätt att gå till överdrift det här när man ska förbereda sig för den okända framtiden. Undrar om det inte sitter någon med ett fint framtidsförberett koaxialnätverk, som drogs in då huset ändå byggdes. :)
Jag tror att i detta fall räcker det att förbereda sig inom sin planeringshorisont, dvs det man vet om framtiden.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
oceanis skrev:
Om man ska använda 1,5 mm2 så fär man byta säkringen (nr16) också eftersom det idag sitter en 16 A.
Ja, fel av mig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.