Jag är sugen på att ta bort garderoberna och slå ut en vägg i en bostadsrätt, ännu ej köpt(se bild)

Är det en bärande vägg, och hur vet man det?
Måste man anhålla om lov hos styrelsen först eller är det bara att börja jobba med släggan!?

Skillnaden skulle i vilket fall bli enorm, hallen skulle bli låååång.
Det skulle bli något av en "wow-faktor" att öppna ytterdörren och sedan kunna glo rakt fram typ 12 meter. Som det är nu så är det bara trångt och mörkt.

TPYfzzHgA.jpg
 
Bästa sättet att få veta om du behöver lov från styrelsen är att fråga styrelsen. Det är en så liten väggsnutt så troligen är det inga större problem att ta bort den. Bärande väggar brukar vara tjockare än de icke bärande. Om den låter ihålig och sviktar när du knackar på den är den nästan säkert inte bärande.

Erik
 
Och du missar 3 garderober och 1 linneskåp eller har du något annat ställe att placera dem?
 
Tänk också på att du får byta golvet i hallen.

/Barajag
 
Ja, smaken är som baken. Det värsta jag vet är långa korridorer.
 
JanneL skrev:
Ja, smaken är som baken. Det värsta jag vet är långa korridorer.
Jag med. Jag hade snarare gjort en stor öppning in mot vardagsrummet för att slippa korridorkänslan:D
 
moix skrev:
Jag med. Jag hade snarare gjort en stor öppning in mot vardagsrummet för att slippa korridorkänslan:D

Jag håller med: Större öppning mot vardagsrum, helt klart. Gillar öppna ytor men som planritningen nu visar blir det lite för mycket korridor. Fast det går säkert att lösa med diverse inredning förstås - och där vet vi ju inte hur du tänkt.

Tycker jag :)
 
Redigerat:
Ja, ni har helt rätt, korridor går nog bort, det blir även jobbigt att få det hela snyggt mot taket melland e två rummen. Bra med den feedbacken, det hade nog kunnat bli ett ödesdigert misstag!
Bästa är nog att såga upp en rejäl öppning istället. Sen typ sätta spottar upptill i kanten mot taket som blir kvar. Kanske även ha kvar en bit nedtill som mindre avställningsyta.
Skåpen är tänkt att flyttas, ett in i vardera sovrum och sen ha en (eller två) stor lång byrå, typ Malm i hallen. Den sväljer mycket

En annan tanke är att sätta dit en grundare garderob (typ 30-40cm) med spegeldörrar.

Här är en liten skiss och grov ide.

Ge mig gärna feedback.
Vad tycker ni om den lilla fasen som går ut nedtill med eventuell avställnignsyta? Hur kan man använda en sådan ide, eller ska man skippa den fasen?

CpMpFXusQ.jpg
 
Här är en bild på någon som öppnat upp väggen.(ej denna eller liknande lägenhet, utan rä bara en bild från blocket)
Där har man lämnat en liten fas nedtill.
9124254676.jpg
 
Ser betydligt trevligare ut! Tycker även att man gott kan lämna en bit av väggen som avställningsyta som du föreslår. Men, är väggen av lättbetong tror jag inte du kan lämna den där biten i öppningen närmast taket. Den kommer knappast att hänga kvar. Vill du ha denna väggstump där uppe tror jag det blir bättre att regla och sätta gips.
 
JanneL skrev:
Ser betydligt trevligare ut! Tycker även att man gott kan lämna en bit av väggen som avställningsyta som du föreslår. Men, är väggen av lättbetong tror jag inte du kan lämna den där biten i öppningen närmast taket. Den kommer knappast att hänga kvar. Vill du ha denna väggstump där uppe tror jag det blir bättre att regla och sätta gips.

Helt klart, är väggen i lättbetong - väck med allt, regla och gipsa. När du ändå gör det monterar du in lite spottar :)
 
barajag skrev:
Tänk också på att du får byta golvet i hallen.

/Barajag
Tänk också på att du får byta golvet i hallen,:D Såvida det inte är lösa garderober med golv under.
 
Hej!

Jag har gjort samma sak i ett antal lägenheter, kanske inte just att förlänga hallen där jag håller med några andra om att avlång hall inte är någon höjdare. Men av att titta på ritningen kan jag säga att den väggen INTE är bärande, det är bara en lite avskiljare och oftast väldigt enkel att knacka bort. En av de lägenheter jag renoverade så breddade jag öppningen in till köket och då var jag tvungen att ansöka hos styrelsen. Oftast är det inga bekymmer, de vill mest veta att du inte röjer i bärande delar. Många struntar i detta och bara kör på vilket jag tycker är riktigt tokigt för det kan ställa till för hela huset om de inte vet vad de håller på med.
Hoppas du blir nöjd med resultatet!
 
Vad för foder ska man använda sig av? Har byggmax något? Det känns som om man skulle behöva lite kraftigare bitar än vanligt listverk.

Knacka säger du, jag hade som ide att såga med vinkelslip och typ betongklinga, det lär ju damma som ett as, men man får ju precis det snittet man vill ha och så slipper man riva för att sedan bygga upp en kant igen.
Men jag vet inte, har aldrig gjort detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.