Jag ska bygga samman två stycken 1,5-rums lägenheter till en större. De är båda 37 kvm och har likadana spegelvända planlösningar. Jag har sketchat en del men är inte helt säker på att jag har hittat den optimala planlösningen. Än är inte allt utritat men den tänkta planlösningen i sig är klar i den andra skissen.

Jag svårt att få ihop badrummet då det blir ganska avlångt och har två fönster i vardera ände av rummet. Några tips på var jag ska ställa duschen tex?

Hoppas på lite synpunkter och bollande av idéer..

Mvh Calle
 
  • 1 copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
du får förmodlingen inte bygga ut i trapphuset. allt som är innan för dina lägenhetsdörrar får du fixa med. när du köpt lägenheterna.
men du måste ju även kolla så du ej förstör några bärande väggar.
är nog inte bara dom röda partierna( eller har det redan kollats på ritning?)
 
Tack för snabbt svar. Det gäller ingen bostadsrätt utan det är två hyresrätter på översta våning som ska göras om. Självklart är även de yttre väggarena samt väggarna ut mot trapphuset bärande. Jag har ritat av originalritning från 30-talet så det ska förhoppningsvis stämma.

Mvh
 
S
får du bygga ut i trappstugan då?
bäst är att ha duschen så långt bort från fönstret som det går. för insynsskydd kan du sätta frostfilm
 
Ja det ska gå bra att bygga ut där. Det blir ett litet förråd.
Problemet är att fönstren i badrummet hamnar ute i badrummets båda hörn, de är markerade på ritningen som två streck i ytterväggen. Just nu är jag inne på att sätta en duschhörna i mitten av rummet med en glasbetongvägg åt ena hållet. Det blir dock ganska trångt mellan tvättmaskin och dusch då. Vet inte exakt hur mycket utrymme man bör räkna på framför de olika möblerna för att det inte ska kännas trångt.
Insyn blir inga problem tack vare att det är överst i byggnaden

Mvh
 
Varför inte göra badrummet i vinkel och inkludera förrådet. och har duchen längst in om du förstår.
 
Om jag hade varit du så skulle jag ha flyttar toalett och handfat till närmast dörren, satt en hörndusch där handfatet är inritat nu och ställt tvättmaskin (och torktumlare?) på golvet mellan fönsterna med en bänk över.

I övrigt tycker jag att det ser bra ut utifrån givna förutsättningar. Kanske lite långt mellan kök och matplats men har svårt att se en annan lösning.
 
Tack för synpunkterna Nillinsim och Vojma, jag ska kika lite på de båda idéerna. Jag hade en tanke om att göra om ett av köken och ett badrum till ett större badrum men då blev det lite onödigt utrymme iom matrummet som blir ganska litet.

Mvh
 
Den enda andra lösningen jag kan se vore att skapa ett "lantkök" på ena sidan och ha vardagsrum och sov på*andra sidan.
 
jag skukke behålla tvättrum och badrum separata
 
Jag är så dålig på att förklara så jag ritade hur jag tänkte. Vet inte om det är möjligt med tanke på fönstermått etc men jag tycker det vore trevligt att få kök och vardagsrum närmare varandra.

Eventuellt att sovrummet kan göras mindre och klädkammaren ett litet sovrum och på det sättet få en trea.
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Angående badrummet så skulle jag sätta toaletten bredvid tvättmaskinen och ett smalt handfat framför toaletten (ungefär där den nuvarande väggen är). Sedan en dusch med vikbara väggar längst till höger där handfatet är placerat på din bild.

Nu vet jag ju inte hur stor matplatsen är, men om den inte är för liten så skulle jag sätta sovrummet där och matplatsen i anslutning till köket. Genom att göra dörröppningen till klädkammaren mot sovrummet då så kommer ju inte samma behov av garderober att finnas i sovrummet.
 
Apollonia: Min första tanke med det hela var att bygga liknande din ritning. Tror också att det är bra med så stort badrum och sen rejält med utrymme och mycket ljus i kök och vardagsrum. Det är dock lite bökigare att ta bort nuvarande vägg mellan badrum och kök då det sitter gammalt element och rördragningar i väggen. Det syns ju inte på ritningen jag laddade upp så det var ju svårt att veta.

Jag ritade vidare på tidigare förslag om att ha separat badrum och tvätt. Det skulle betyda att jag inte behöver riva vägg mellan badrum och samtidigt tycker jag det nog blir lite lättare att möblera. Vad tycks?


byggankan: Idéen om badrummet är riktigt bra om jag behåller den tidigare planlösningen.

Mvh
 
  • Untitled-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Föreslår enligt bifogad skiss: Fyra samlade rumsenheter plus badrum och central kommunikationsyta. Kök med liten köksö och möjlighet att stänga av mot hall och rummet intill. Vardagsrum med gavelfönster och balkong. Plus ytterligare två rum, varav ett med balkong.

Denna planlösning möter behov i olika hushåll, och blir gångbar på andrahandsmarknaden. Jag är lite skeptisk till större hygienrum (alternativt två badrum) därför att nyttan av ett större kök överväger.
 
  • Absorbater01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med Billy jag.
Tippset är att man sätter en skjutdörr mellan kök och vardagsrum. På så sätt kan man bruka köket separat och slippa stekos i resten av lägenheten för att senare på kvällen öppna upp när festen börjar och då få den öppna planlösningen ytor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.