Jag har försökt reda ut när jag kan slå på golvärmen på ytor som antingen just är plattsatta (fix och fog) eller bara nyfogade. I det ena fallet är det Alfix Universalfix samt Cerafill 10 universalfog i det andra fallet är det Maxit Serpo 815 flexfog.

Det verkar safe att köra 20-25 grader i rören, men det kan jag inte styra så exakt egentligen, inte på enstaka slingor iaf. Efter två veckor, törs man braka på lite mer då tro?
 
Brukar det inte stå att man skall vänta en månad?
 
Det brukar vara 3-4 veckor innan man slår på men det är nog en rejäl säkerhetsmarginal på det. Sen säger en del att man ska vrida upp några grader i taget så att det inte är någon risk att det börjar röra sig för snabbt.
Men för att svara på din fråga. Det är nog med största sannolikhet inga problem att vrida på lite till. Men jag ger ingen garanti på det.
 
  • Gilla
AnnaKatherine
  • Laddar…
Min svärfar fick vänta i tre veckor. Det sade elektrikern som kopplade in hans golvvärme.
 
hörde med en rörmokare..3 veckor var normal väntetid. :-X
 
En vanligt förekommande idé är 3v-4v. Det har med BETONG att göra och dess krympningar.

Säckarna man köper idag med fix och fog är "hightech", det är inte färgad betong.

Kolla med leverantören vad materialet har för hätdtid. Det bestämmer när du kan slå på golvvärmen.

Härdtid har ingenting med när ex ett golv går att foga eller gå på. Det är när produkten är uthärdad, dvs har uppnått sina fulla egenskaper.
 
En månad efter att den sista bruksprodukten, dvs fogen, har applicerats. Enligt Maxit.
 
Ok, jag tackar för tipsen. Hade hoppats på att kunna slå på tidigare eftersom det inte är traditionell kakelfog/fix som används här, men jag får slå en signal till leverantörerna på måndag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.