Vi ska plocka bort väggen mellan köket och vardagsrummet. I vardagsrummet är all el ojordad, medan den av naturliga skäl är jordad i köket.

Måste vi dra om elen så det är jordat överallt när väggen är borta?
 
Det är frågan om det är en liten ändring eller en stor ombyggnad, tolkningsfråga. Hur stor blir öppningen, kanske bara som en STOR dörr? Det kanske går att tolka som 2 rum fortfarande.

Det är väl inte fel att uppgradera till jordat och så kommer ju frågan, hur gammal är nuvarande installation 30, 40, 50 år? kanske dax att byta.

Protte
 
Ja det får inte vara blandat med jordat och ojordat.

Om elen går i rör så går det att dra in en jordsladd...
 
Som vanligt finns inga enkla svar på komplexa frågor. =)

Vi ska ta bort 5 meter av en 8 meter lång vägg, så det vete sjutton om det kommer att bli som ett eller två rum. Jovisst är det relativt enkelt att uppgradera till jordat, men vi ligger redan och balanserar kring budgettaket så vi försöker välja bort sådant som inte är nödvändigt.

Elinstallationerna är från tidigt 70-tal och känns fortfarande fräscha, även om säkringsskåpet börjar se lite rörigt ut under locket.
 
Måste och måste. Ibland kommer man långt med sunt förnuft :D. Regler ändras hela tiden. För X antal år sedan fanns inte kravet på enbart en typ av uttag i ett rum. Då såg man inte detta som något problem. Vid nybyggnad idag verkar man ju inte ens montera ojordade uttag.
Eftersom din ombyggnad inte rör elsystemet i huvudsak så tycker jag gott att du kan behålla bef elinstallation som den är, men om du har en elektriker som ska göra jobb i samband med ombyggnaden så rådgör med honom.
Starkströmsföreskrifterna är inte någon skrift som ger svar på hur varje liten detalj i varje specifikt fall ska utföras. Just vid den här typen av ombyggnader hamnar man ju i situationer som inget regelverk i världen kan styra upp.
 
H
Har själv gjort samma sak med vårt kök. Jag drog in en jordledning till de som var ojordade och bytte uttagen till jordade. Är ingen stor sak. Hittar du bara eldoserna så går det rätt snabbt.
 
Vid omfattande ändring på rummet eller ändring på användning ska dom nya reglerna följas, i ditt fall kan man faller det nog under omfattande ändring av rummet.
 
Jo, jag blir mer och mer övertygad om att det behöver jordas. Får väl lägga på det på beställningen till elektrikern...
 
Om inte annat så finns reglerna av en anledning. Det är verkligen potentiellt farligt att blanda ojordat och jordat när man kan röra båda utrustningarna.
 
Jag frågade en expert på detta.. var gränsen gick då de blir öppna planlösningar vid renoveringar. Han sa att de inte fanns någon knivskarp regel för detta.. man måste bedömma från fall till fall. Hur nära uttagen sitter osv..

Ifall det finns risk för att man kan plugga in en strömförande(trasig) apparat i ett ojordat uttag, hålla den i ena handen, och samtidigt komma i kontakt med något jordat föremål med andra handen.. då ska man jorda de jordade uttagen :)
 
I detta fall där man har föremål med mycket god kontakt till jord som tex disk-bänk, köksblandare. Så tycker jag inte det är något att snacka om. Dra in skyddsjord
och byt uttagen. Som sagt jordade uttag med blandat med ojordade kan bli riktigt otrevligt.
 
Redigerat:
Det som Rrrrr skriver om att man ska "nå" gällde väl tidigare då man i kök hade både jordade och ojordade uttag, i dag gäller att om man gör omfattande ändringar på rummet ska även elen fylla dagens krav = jordat
 
Man kan ju nå hela huset med hjälp av lite skarvsladdar
 
elmont skrev:
Det som Rrrrr skriver om att man ska "nå" gällde väl tidigare då man i kök hade både jordade och ojordade uttag, i dag gäller att om man gör omfattande ändringar på rummet ska även elen fylla dagens krav = jordat
I samma rum ja.

De jag snackade var då det var gränsfall om man skulle räkna det som samma rum eller ej.. då man tex tagit upp en vägg mellan två rum och har en stor portal eller liknande.. Eller tagit upp flera väggar.. då kan de ju ibland vara ojordade uttag 10m bort från de jordade i köket.. fast ingen dörr i mellan. Ska man då ändå kräva att allt ska jordas? Njae..
 
Man kommer alltid till gränslägen, men i just det här fallet där man tar bort en hel vägg blir det ett "nytt" rum. Och då blir det nog till att jorda hela rummet, om man vill göra "rätt".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.