Hej!

Letat och läst men hittar inte någonting om detta. Vad gäller vid ett scenario då man tänkt slå ihop två fönster till ett? Dvs ingen förstoring utav fönster utan enbart att två fönster blir ett. Se bilder nedan. En granne som gjort det redan, som vad jag förstår en tidigare ägare gjort (dvs vet ej om bygglov krävdes i deras fall).

Hur lyder er bedömning?
 
  • Husfasad med två separata fönster bredvid varandra ovanför en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med gröna väggar och röd takpannor, med ett stort ihopslaget fönster på övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det kan det nog göra, det upplevs väl som en fasadförändring. Kanske behövs en utredning om det påverkar avväxlingen ovanför fönstret också.
 
  • Gilla
Pigi163
  • Laddar…
Skicka frågan till kommunen så får du ett korrekt svar för din fastighet.
 
  • Gilla
Tänka och 2 till
  • Laddar…
Tobbe.A
När vi bytte fönster så satte vi igen två stycken, det är en fasadändring som jag borde sökt bygglov för. Av okunskap gjorde jag inte det. En granne gjorde lite som du tänkt, han gjorde mindre fönster till ett större fönsterparti. Han skulle sökt bygglov för fasadändring, han sket i det. Vill du vara helt safe så hör med kommunen vad som gäller.

Montörerna som var här förklarade att de gamla karmarna hade en bärande funktion, de löste det genom att sätta de nya karmarna i de gamla. Din granne som gjort detta borde la ha koll på hur det är hos er?
 
  • Gilla
Pigi163
  • Laddar…
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
När vi bytte fönster så satte vi igen två stycken, det är en fasadändring som jag borde sökt bygglov för. Av okunskap gjorde jag inte det. En granne gjorde lite som du tänkt, han gjorde mindre fönster till ett större fönsterparti. Han skulle sökt bygglov för fasadändring, han sket i det. Vill du vara helt safe så hör med kommunen vad som gäller.

Montörerna som var här förklarade att de gamla karmarna hade en bärande funktion, de löste det genom att sätta de nya karmarna i de gamla. Din granne som gjort detta borde la ha koll på hur det är hos er?
Tack för insikt! Grannarna är lika nyinflyttade som oss och var inte de som renoverade. Har frågat men de visste icke.
 
Vår kommun var väldigt nitiska ett tag och hade bland exemplen på fasadändringar att man behöver bygglov om man byter från spröjsat till fönster utan spröjs. Nu verkar dom ha gjort sig av med den övernitiska personen och sådana exempel har försvunnit. Nu är exemplen i klass med att ta bort fönster helt eller flytta på fönster.

Så bäst är nog att fråga kommunen eftersom de kan göra olika tolkningar.
 
  • Gilla
Pigi163
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.