Hej

Jag är ny här på forumet. Jag har läst en hel del givande trådar.

Jag har en lite fråga ang. skymningsreläer. Hade tänkt att sätta ett sådant till utebelysningen som betår av många lågenergilampor. Räknas lågenergilampor som lysrör?

Har hittat på CO som är specat enl.
Max effekt: 230V/1000W (100W lysrör).

Kan jag bara ha 9st 11W lågenergilampor?

//JED
 
T
Lite skillnad, lågenergilampor har annan typ av reaktor än lysrör, du kan ha mer än 9 lampor, men spar kvittot på reläet, en del reläer och lågenergilampor går inte så bra ihop beroende på om det är ett riktigt relä (som går bra) eller tyristorstyrt som ibland kommer i konflikt med lågenergilampans funktion-då funkar det inte alls.
Clas O borde veta direkt vilken du ska ha, eller kolla på ritningen att det är ett riktigt relä asom bryter/sluter.
 
Ett riktigt relä som bryter/sluter är väl ett som har en
separat fas & nolla för reläfunktionen och separat fas & nolla för lampan?

Hur många Watt med lågenergilampor tror ni att man kan belsata reläet med?

//JED
 
Fundera även över ett kalenderstyrt skymningsrelä. Det tänder belysningen i samband med solnedgång och påverkas inte av tillfälligt mörker, tex åskväder på sena eftermiddagar.
 
T
JED skrev:
Ett riktigt relä som bryter/sluter är väl ett som har en
separat fas & nolla för reläfunktionen och separat fas & nolla för lampan?

Hur många Watt med lågenergilampor tror ni att man kan belsata reläet med?

//JED
Nja, de reläer jag har bryter endast med 1 pol (alltså bara på fasen), kan finnas 2 poliga, men det får man kolla upp. Om vi tar ex ett relä på 1000W delat med 11w får du 90 lampor minus vad dom drar extra i startpuls, så runt c:a 60 lampor på 11w när det är rejält kallt ute, borde räcka mer än väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.