Jag vill en utelampa ska tändas i skymningen och lysa hela natten samt släckas i gryningen. Ingen timer!

Ok att skymningsrelät tänder då det blir mörkt, det förstår jag. Men när lampan tänds blir det LJUST och då borde relät släcka lampan, eller hur? Precis som i gryningen. Släcks lampan blir det mörkt och då tänds den igen... alltså borde den bara stå och blinka. Vad mäter ett skymningsrelä egentligen??

Relät sitter nära lampan, det finns också lågenergilampor med inbyggda relä och då kommer man mycket nära lampan med relät.

/Pär A
 
Vad var frågan egentligen...? :)

Ett ljusrelä mäter ljuset i närheten av sensorn. Är det stället upplyst av lampan är det självklart att det reagerar på ljuset.

Men: Det finns ljussensorer som inte reagerar på elljus. Det känner helt enkelt igen den 50hz pulsspänning som finns i allt drivet av 230 volt.

Själv kör jag med en ljussensor som heter Steinel. Den känner igen elljus och tänder när det blir mörkt och släcker när det blir ljus. Dessutom har den en sparfunktion: Efter att den varit inkopplad nån vecka vt den vad klockan är och släcker ljuset vid 00:30 och tänder igen vid 5:30 tiden. Den funktionen är urkopplingsbar, liksom att den ska tända ljuset på morgonen. Mycket bra grej faktiskt. Vi installerade den för två år sen och har inte funderat mer på den sen dess. :)
 
Karl, har du något E-nummer eller liknande på ditt skymnindrelä? Det verkar var aen smart lösning.
 
Sparfunktionen verkar vettigt men finns den i kombination med rörelsesensor så att lampan tänds om någon kommer (smygande) på natten?
 
Den finns på butiker anslutna till "Elkedjan" och på Clas Ohlson. Finns i vitt och svart, nr 32-1961-2 och 32-1961-1 på Classe. Kostar 298:-
 
Det vanliga vad gäller skymningsreläer är att man bygger in lite tröghet i systemet. Lampan skall ju inte slockna om en bilstrålkastare sveper över sensorn. Detta gör att i de flesta fall hinner det bli tillräckligt mörkt i samband med att det mörknar för att tillskottsljuset från lampan inte skall spela någon roll.
Har dock sett ett undantag där lampan växlade läge 3-5 gånger innan den bestämde sig för att vara tänd, men det är ett undantag!
 
Tack för tipset.
Har nu köpt och installerat en Steinel från Clas Ohlson. Satte den 1 meter från lampan och det fungerar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.