Har nu tröttnat på att sätta på/av "Gårdslampan" men knappen. Som jag ser det så har föregående ägare kopplat bort denna fina Timer. Så min fråga är om det är möjligt att koppla in en astrour eller liknande?
 
  • Timer urkopplad med synliga ledningar och instruktionsetikett, möjlighet för tidsstyrning diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal timer urkopplad och kablar synliga, eventuell förberedelse för installation av en astrour.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Självklart är det möjligt att koppla in ett astrour. Exakt hur det görs beror på hur det är kopplat i övrigt.

Ett skymningsrelä är troligen ett bättre alternativ om lampan ska lysa hela natten. Även där beror det på förutsättningarna.

Det är svårt att se från dina bilder om det är möjligt med en "drop-in replacement" dvs bara ta bort den gamla timern och sätta dit en ny. Det är olagligt att göra som privatperson, bara så du vet.
 
tommib tommib skrev:
Självklart är det möjligt att koppla in ett astrour. Exakt hur det görs beror på hur det är kopplat i övrigt.

Ett skymningsrelä är troligen ett bättre alternativ om lampan ska lysa hela natten. Även där beror det på förutsättningarna.

Det är svårt att se från dina bilder om det är möjligt med en "drop-in replacement" dvs bara ta bort den gamla timern och sätta dit en ny. Det är olagligt att göra som privatperson, bara så du vet.
Tack då kan jag fortsätta spana efter ett skymmningsrelä. Absolut det är jag medveten om ;) Men blir fundersam på att jag har den "röda" kabel lös . utslag med testpennan men icke multimetern. Får mäta vidare och se :)
 
tommib
Testpenna är rätt meningslöst. Du måste ha en spänningsprovare (modell isdubbar) eller en multimeter. Dessutom måste du veta hur du ska tolka mätresultatet.

Bilderna är rätt suddiga men jag antar att matningen kommer i ena kabeln och utgående till gårdsbelysningen är den andra. Uret är bortkopplat genom att man lagt in- och utgående fas under samma skruv. Eller har jag fel?

Den enklaste ändringen är visserligen ett astrour, då behöver du bara ta bort uret och ersätta det med en lagom stor normkapsling som du sedan monterar astrouret i. Ett skymningsrelä kräver lite mer omkoppling men kan kanske lösas med en liten kopplingsdosa om ledarna räcker. Är man inte rädd för en lite större ombyggnad är skillnaden minimal.
 
Tänkte jag får gå ner imorgon och fixa lite bättre bilder så att det syns :) Men annars så är den röda inkommande kabel helt bortkopplad från uret. misstänker att den skall sitta på skruven som är precis vid den ledaren
 
E elch0ck skrev:
Tänkte jag får gå ner imorgon och fixa lite bättre bilder så att det syns :) Men annars så är den röda inkommande kabel helt bortkopplad från uret. misstänker att den skall sitta på skruven som är precis vid den ledaren
Du kan och ska inte misstänka något. Gör inget om du inte är säker på vad du gör och vad du ska göra.
Röd kan vara vad som helst. du vet inte vem som har skruvat upp det och vilket årtionde det blev gjort
 
U Uffe A skrev:
Du kan och ska inte misstänka något. Gör inget om du inte är säker på vad du gör och vad du ska göra.
Röd kan vara vad som helst. du vet inte vem som har skruvat upp det och vilket årtionde det blev gjort
Självklart gör jag inget jag inte är säker på :) Vill gärna leva ett par år till.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
tommib
Hmm.... det där med "bortkopplad" röd ledare är inte så bra. Röd är ofta skyddsjord i gamla anläggningar. Du behöver ha hela kretsen klar för dig innan det ändras något i den. Om kabeln som går ut från uret går direkt till belysningen kan det vara så att det inte finns någon skyddsjord till den. Röd kan dock vara något helt annat också som Uffe A påpekar så bäst är nog att ta in en elektriker om du inte har mycket god förståelse för hur detta ska kopplas ihop.
 
Får ta nya friska tag med multimetern imorgon. :)
 
Röd kan vara skyddsjord så mät och säkerställ vad alla ledare är.
Hade jag varit som du hade jag tagit in en elektriker för detta.
Har du tur tar det inte så lång tid, svårt att uppskatta utan att ha sett det.
Ser ut som en antik kabel så förmodligen så är svart fas, vit nolla och röd jord men ta inget för givet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.