Jag har köpt ett Steinel nightmatic 3000 skymningsrelä, idag sitter en rörelsevakt. Idag så kan man styra belysningen med strömbrytare. Kan man koppla den här på liknande sätt? Den vill ha konstant spänning. Bifogar manualen.

Jag vill kunna tända lampan från strömbrytaren inomhus som det är idag.
 
  • Skymningsrelä manual och schema för installation till lampa med anslutningsdetaljer och steg-för-steg instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svar ja!
Men hur du ska göra beror på hur det ser ut nu.
Hur många ledare som går från SB till rörelsevakten och hur det går till lampan från rörelsevakten.
Utan att veta detta är det omöjligt att säga hur det ska göras.
Enligt manualen/hänvisningen ska det göras fackmannamässigt, och av din frågeställning här så undrar jag om det är en klok idé att du ska ge dig på det.
Återkom med fler uppgifter om nuvarande installation så kan du få mer tips
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Svar ja!
Men hur du ska göra beror på hur det ser ut nu.
Hur många ledare som går från SB till rörelsevakten och hur det går till lampan från rörelsevakten.
Utan att veta detta är det omöjligt att säga hur det ska göras.
Enligt manualen/hänvisningen ska det göras fackmannamässigt, och av din frågeställning här så undrar jag om det är en klok idé att du ska ge dig på det.
Återkom med fler uppgifter om nuvarande installation så kan du få mer tips
Jag tänkte inte koppla den själv. Jag vill bara veta om jag har köpt rätt.

Sedan skadar det inte att förstå hur man ska göra.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Eftersom du redan har en strömbrytare installerad som överrider rörelsesensorn så kan man byta denna till en ljussensor med bibehållen inkoppling av strömbrytaren. Det går allt så att göra utan problem.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Panor82
Bästa vore ju att sätta brytaren på tändtråden L1, vet inte hur länge den håller minnet om man bryter fasen till L.
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Vill du ha och- eller ellerlogik? Alltså, ska du kunna släcka den eller tända den med strömbrytaren i förhållande till det automatiska läget?
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Oberoende av vad TS vill göra så bör inte installationen behöva ändras vid bytet av deckare. Lampan kan styras på samma sätt som förut. Det ska till något oförutsägbart udda fall av deckare och inkoppling för att det inte skulle gå. Det kan man ha som utgångspunkt. Sedan måste man ju naturligtvis kontrollera detta och inte börja koppla blint.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Bästa vore ju att sätta brytaren på tändtråden L1, vet inte hur länge den håller minnet om man bryter fasen till L.
Med den kopplingen går det bara att släcka lampan med brytaren när nightmatic:en har tänt lampan. Dock inte tända den när man vill oberoende av automatiken.
Vill man tända och släcka lampan med brytaren oberoende av automatiken så kopplar man brytaren parallellt med automatiken. Om det sedan är möjligt i TS fall vet man först när aktuell tråddragning är identifierad.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Med den kopplingen går det bara att släcka lampan med brytaren när nightmatic:en har tänt lampan. Dock inte tända den när man vill oberoende av automatiken.
Vill man tända och släcka lampan med brytaren oberoende av automatiken så kopplar man brytaren parallellt med automatiken. Om det sedan är möjligt i TS fall vet man först när aktuell tråddragning är identifierad.
R roli skrev:
Med den kopplingen går det bara att släcka lampan med brytaren när nightmatic:en har tänt lampan. Dock inte tända den när man vill oberoende av automatiken.
Vill man tända och släcka lampan med brytaren oberoende av automatiken så kopplar man brytaren parallellt med automatiken. Om det sedan är möjligt i TS fall vet man först när aktuell tråddragning är identifierad.
Det stämmer inte.
Tändtråden från brytare kopplas till L' då kan man tända lampan via SB när som helst.
Däremot så är lampan tänd hela tiden när det är mörkt
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Det stämmer inte.
Tändtråden från brytare kopplas till L' då kan man tända lampan via SB när som helst.
Däremot så är lampan tänd hela tiden när det är mörkt
Den har något form av sparläge, jag hade tänkt att det ska vara släckt på natten. Men utifall man skulle behöva ut mitt i natten så vill jag kunna tända lampan.

Men jag gissar att det är så det är kopplat idag, tändtråd från brytare kopplad till L utgång Men jag ska kolla senare hur det ser ut .
 
U Uffe A skrev:
Det stämmer inte.
Tändtråden från brytare kopplas till L' då kan man tända lampan via SB när som helst.
Däremot så är lampan tänd hela tiden när det är mörkt
Det hänger ju på vad man menar med att sätta brytaren på tändtråden???
För mig är det att brytaren fysiskt sitter där och bryter tändtråden när man manövrerar brytaren.
Låter man istället brytaren "skicka" fas till tändtråden så blir det som du säger men det kallar jag för att koppla brytaren parallellt med automatiken.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Det hänger ju på vad man menar med att sätta brytaren på tändtråden???
För mig är det att brytaren fysiskt sitter där och bryter tändtråden när man manövrerar brytaren.
Låter man istället brytaren "skicka" fas till tändtråden så blir det som du säger men det kallar jag för att koppla brytaren parallellt med automatiken.
Tror att du menade samma sak som jag. Men i inlägget där på panor skrev L1tror jag att han menade L'
 
Redigerat:
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.