Hej,
Har nyligen flyttat in ett nybyggt hus och har upptäckt att elektrikern kopplat vår utebelysning fel; vilket inte han tycker. Nåja. Jag undrar om någon känner till en glödlampa med inbyggt skymningsrelä. Har hört att det ska finnas, men hittar inte det. Tacksam för svar ang detta!
 
Tackar! Då åker jag dit och kollar!
 
Någon som har praktisk erfarenhet av energisparlampor med inbyggt skymningsrelä? Vad h
änder egentlige när lampan tänds, borde inte skymningsrelät reagera på ljuset och slå ifrån!? Passar dessa lampor alla typer av armaturer eller krävs en speciell konstruktion för att de ska fungera )som t.ex inte reflekterar ljus från glödlampan.
/A
 
Jag undrade detsamma men det är olika frekvenser på ljuset så därför ser den skillnad på lampljuset kontra solen. Ni som vet bättre/mer får gärna komplettera, jag är långifrån expert inom ämnet :)
 
Det funkar men de billiga brukar paja rätt fort, köp en dyr märkeslampa. De är lite stora också så de får inte plats i alla armaturer.
På vad sätt menar du att elektrikern har kopplat ytterlyset fel?
 
Har haft en lågenergi på kökstrappen i ca 6år som fortfarande fungerar oklanderligt. En Osarm 11 eller 15W om jag inte minns fel. Inga problem med värme eller kyla, har fungerat i alla väder.
 
johanh1 skrev:
Hej,
Har nyligen flyttat in ett nybyggt hus och har upptäckt att elektrikern kopplat vår utebelysning fel; vilket inte han tycker. Nåja. Jag undrar om någon känner till en glödlampa med inbyggt skymningsrelä. Har hört att det ska finnas, men hittar inte det. Tacksam för svar ang detta!
På vilket sätt skulle han ha kopplat fel?
 
Jag köpte en billig på Jula och tycker inte att den funkar bra, den tänder för tidigt, räcker nära nog att det är molnligt så sprakar den igång.
 
pefo skrev:
Har haft en lågenergi på kökstrappen i ca 6år som fortfarande fungerar oklanderligt. En Osarm 11 eller 15W om jag inte minns fel. Inga problem med värme eller kyla, har fungerat i alla väder.
Har haft samma i ca 4 år på två ställen och båda funkar perfekt.
Det enda som hände är att om man kommer hem med helljus på bilen så slocknar lampan en stund.
Vad man skall tänka på är att sensorn sitter i ganska långt ner på lampan och
detta kan kanske vara ett problem i vissa armaturer.
Tänk på att det kan vara viktigt hur man vrider lampan också, om sensorn är vriden mot väggen så kan den tända för tidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.