Jag är på gång att lägga in vattenburen golvvärme i några rum i huset. På ett par ställen kommer jag behöva dra matningen till och från fördelarskåpet i skyddsrör. Kan man använda flexslang för el till detta? Vad är det för skillnad på LK 25mm tomslang jämfört med 25mm skyddsslang till el? Det sistnämda är ju enklare att få tag på.

Innan någon påpekar. jag behöver alltså inte lägga skyddslang för att fånga upp vattenläckage. Det är endast för att kunna dra om golvvärmeslangen om det skulle behövas.
 
R
VVS slangen är styvare och av bättre kvalitet, elslang veckar sig samt inte örnars lika styv i sig..
 
Så kan det vara. Fast när jag känner på bägge varianterna så märker jag ingen uppenbar skillnad i kvaliet.
 
Den absolut bästa flexslangen för el som är godkänd för ingjutning närmar sig i egenskaper de skyddsrören man har för golvvärmeslingor mellan slingans endpunkter och fördelaren. Problemet är dock att det ofta finns otroligt dåliga flexslangar för el som kommer kinka, gå av, kinka osv. Kan man känna på slangen i handeln och sålla bort skiten så absolut.

För kortare sträckor utan allt för mycket böjar skulle jag inte vara orolig att använda sån slang. Som vanlig får man riskminimering och se till att man både skjuter och drar med lämplig dragfjäder och att golvvärmeslangens ände får en lämpligt avrundad huva
 
Jag skulle inte tveka att använda elslang i dylika fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.