Ska gjuta en platta där det senare kommer gjutas ännu en platta emot (utbyggnad).
Utbyggnadens ska ju både ha golvvärmerör och tappvatten.
Vad kan jag lägga för rör i den första plattan för att sedan kunna skjuta/dra igenom pex/golvvärmerör i?
Antar att vanliga skyddröret i RiR inte kommer vara så lätt att dra igenom ett pexrör i eftersom det är räfflat.
Finns det någon produkt för detta eller vad har ni för tips?
 
Lägg i matning för en golvvärmefördelare i den andra plattan.
 
Det är inget större problem att skjuta i PEX i medieröret efteråt. snedkapa änden i 30grader, ca 5cm långt och mata på.
Om det är kyligt ute låt rullen ligga inomhus och värm ev med en kupevärmare innan.

Om det är en rak sträcka så kan du använda ett slätt 50mm rör, tex avloppasrör eller kabelskyddsslang som ledare.
Böjar bör nog vara med radie på 1.5m.
 
När du säger medierör, menar du då det vanliga som ingår i rörirör? typ: 8110_1.jpg
Jag kanske ska nämna dimensioner/längd.
Pex blir antingen 15 eller 18mm och golvärme blir 20mm. Är dryga 4m det gäller helt utan böjar.
Så om jag tolkar dig rätt så bör det räcka med ~35mm dia skyddsrör (tex räfflat kabelskyddrör) för golvvärmeslangen?
RiR gjuter jag som den är och efter gjutning drar jag helt enkelt ut pexröret ur skyddsröret.
Låter ju enkelt och bra i så fall. Sen bara proppa plattan med lite cellplast i änden.
 
Mediarör är det yttre röret. på 15pex och 16pex är den 25mm yd, övriga har jag inte huvudet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.