Hej!
I samband med omläggning av vår stengång vill vi passa på att lägga ner "sommarvattenslangen" som i dagsläget ligger rakt över stenläggningen när den används. Det är en vanlig trädgårdsslang som matas från en utkastare på husvägen och matar över vattnet till en annan utkastare vid garaget. Frågan är vilken typ av skyddsrör man ska lägga under plattorna? Pem75, kan det funka att dra en 1//2" trädgårdslang igenom? Tanken är att det ska gå att byta ut trädgårdsslangen om behovet uppstår. Eller finns det övergångar så att man kan koppla in en t.ex. PEM25 till en gardenakoppling? I det fallet tänker jag mig att trädgårdsslangen skippas helt. Det kommer inte att förläggas frostfritt men å andra sidan inte användas mitt i vintern.
 
Bara att kombinera ihop:
2430.jpg
2450857w.jpg
"Ezze PEM-koppl utv 25x25R" och "Gardena hane 25R inv." (Rinkaby Rör)
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Se på fasen! Om det är så enkelt kommer det ju i en helt annan dager.
 
E Erik PS skrev:
Se på fasen! Om det är så enkelt kommer det ju i en helt annan dager.
Vill man se till att tömma ledningen helt på vintern så är det bara att spruta luft med kompressorn i ena ändan...kan även vara så att en PEM-slang inte tar skada av att stå med en ispropp i ... någon annan kanske har bättre info där...
 
Jag tänker att den kommer att vara öppen mot atmosfären (ej trycksatt) vintertid så borde det gå. Men den är ju stummare än en trädgårdsslang, men är å andra sidan konstruerade för att tåla rejäla tryck. Någon som vet?
 
PEM-slang tål i de allra flesta fall att frysa på vintern. Man ska ha bra mycket otur för att den ska gå sönder. Oftast är det kopplingar och kulventiler som fryser sönder om de inte går att tömma.

Jag har PEM-slang med gardena-koppling under gräsmattan på några ställen så vi kan vattna när robotgräsklipparen är ute. Inga problem att de fryser på vintern.
 
PEM-slang klarar normalt sett frysning, däremot brukar kopplingarna inte göra det. Ska du gräva ner slang finns det ingen anledning att välja något annat än PEM-slang, då behöver du dessutom inget skyddsrör.

Jag har för mig att tillåten böjradie för PEM-slang är 50xdiametern, på så sätt behövs ingen vinkelkoppling när den ska upp ur marken.

Jag har en kulventil som jag lämnar halvöppen vintertid för att den ska dräneras ut. Jag brukar trycka ner en kort bit mindre slang och blåsa till så att att vattnet vid ventilen blåses ut, övriga slangen är fortfarande vattenfylld.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.