Jag har ett par "franska fönster" som börjar 50 cm över golvet.

Är jag skyldig att montera skyddsräcken utanför fönstren (för att hindra folk/barn att trilla ut) eller ej?

Räckena stör min utsikt.

Någon som vet om/hur lagen (PBL?) reglerar detta?
 
Är det nybygge? Dvs. ska det besiktigas av myndigheter? Om ej så skulle jag strunta i det men se till att ha lås på fönstren.
 
Nej inget nybygge, utan fönsterbyte och i samband med det vill jag ta bort de gamla skyddsräckena eftersom de är skitfula och begränsar utsikten.

Fönstren har barnlås av typen kläm in två knappar samtidigt, en på under och en på översidan av låsbeslaget, för att kunna vrida på beslagshandtaget för att öppna fönstret.
 
Kolla bara att du inte ändrar utseendet på fasaden för mycket - för då kan det bli bygglovspliktigt. :eek:

Jag skulle nog sätta ett riktigt lås (med nyckel) för barnen växer upp, men ibland hänger inte förmågan att riskbedöma med.
 
Redigerat:
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
Jag har ökat fönsterytan nedåt vid byte för att ha bättre utsikt. Inga skyddsgaller. Däremot ett kraftigt barnlås nedtill som hindrar öppning mer än vädringsläget. Det ska mycket till för att öppna fönstret komplett. Så det krävs nästan kriminell energi för ett barn att forcera det (och då får det gärna trilla ut).
Känns helt säkert.
Vi har dock inte fått svar på frågan efter byggföreskrifterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.