Jag har ett snetak där jag vill ha mitt vedeldade bastuaggregat och avståndet från bastuaggregatet till innertaket kommer inte uppfylla kravet, gäller ca halva aggregatet.
Är det någon som har koll om man får minska avstånd till tak när man monterar en skyddsplåt på samma sätt som en väggskyddsplåt?
Hade samma problem när jag byggde bastu i Finland och där var det ok att lösa problemet med en skyddsplåt.
 
Vilket krav menar du, är det enligt produktbladet för aggregatet?
 
Ring och snacka med sotaren där du bor så slipper du otrevliga överraskningar när han kommer och gör besiktningen sedan.
 
Beskedet från sotaren är att så länge man följer tillverkarens rekomendationer så är det inget problem.
De flesta tillverkare anger att det ska vara minst 120cm från bastuaggregatets topp till tak.
Vad gäller avstånd till vägg anges hur avstånd kan minskas och vilka material som kan användas, men inte för tak.
När jag har reglat ner och satt på panel så kommer takhöjden i det hörnet jag helst vill ha aggregatet vara ca 180cm och de flesta aggregaten är högre än de 60cm som återstår.
När jag gjorde detta i Finland så fick man med ett "enkelskydd" minska avståndet från 120cm till 90cm.
Jag vill gärna ha koll på detta innan jag börjar med betongplattan som aggregatet ska stå på.
 
Kan du fråga ex Tylö, Harvia eller vilka du nu tänkt att köpa vedugnen från om de har några rekommendationer att ge dig?
Ditt problem bör ju inte vara unikt...
 
Hur kommer det sig att du fick göra så i Finland?

Om det var enligt tillverkaren så måste det ju vara lugnt att göra likadant här då ju sotarn hänvisar till tillverkarens rek.
 
P-A skrev:
Hur kommer det sig att du fick göra så i Finland?

Om det var enligt tillverkaren så måste det ju vara lugnt att göra likadant här då ju sotarn hänvisar till tillverkarens rek.
Jag frågade byggnadsingenjören i Kerimäki, där vi har vår stuga, hur jag skulle göra och även fast det var ett Harvia 20 aggregat så han hänvisade till Narvi:s (finska) monteringsinstruktion där skyddsplåt i tak är beskriven.

Det var samme man som sedan gjorde brandskydds- och byggnadskontrollen, så var det inga problem.

Vi hade även fått dispens för att bygga närmare vattnet än vad som var norm. Byggnadsingenjören tyckte att det var dumt att bygga bastu långt upp i skogen (25m från vattnet) när det finns en bra plats att bygga på 10m från vattnet och vi höll givetvis med.
 
Det var en bra byggnadsinspektör. Finnarna förstår att väga in saker av vikt i strandskyddsfrågor!

Tyvärr är ju inte våra sotare lika insatta i bastufrågorna men som sagt innan så kanske det är läge att kolla med Harvia eller vilka det nu är som du köpt ugnen av om de inte har nån rekommendation. Vet att Harvias svenska information inte var lika heltäckande som den finska när jag kollade upp en grej för några år sedan.

Det näst bästa är väl att visa fram Narvipappren till sotarn och hoppas han låter sig nöjas med det.
 
Efter att åter varit i kontakt med sotaren så fick jag beskedet att det var ok att minska avståndet mellan innertak och bastuaggregat till 90 cm genom att montera ett "enkelskydd".
Nu gäller det bara att hitta tiden att bygga bastun.
 
sätt en minerit cementskiva med 5 cm luftspalt på snetaket sen kan du sätta på vad du vill plåt klinker men inget trä ..
detta vet jag att han kommer säga för det sa han hos mig
 
När Du monterar plåten i Ditt snedtak, tänk på att det är viktigt att det finns möjlighet för "konvektionsluft-kylluft" att cirkulera mellan plåten och det material som skall skyddas. Alltså, lämna en liten spalt mot väggarna för ändamålet. Sama gäller för väggskydd, oberoende om t.ex.aluzinkplåt eller stenskiva används, spalten medger luften att snabbt röra sig med kylande verkan. En plåt som inte blir kyld blir såklart lika het på bakidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.