Hej

Jag har precis varit på IKEA och köpt deras spot BLIXT, en IP23-klassad spot för inbyggnad. När jag nu kollar i instruktionen och tittar på kopplingsplinten på den har den bara anslutning för nolla och fas. Borde det inte finnas anslutning för jordledaren också?

Enligt IKEA är armaturen skyddsjordad men jag fattar inte hur den kan bli det om man inte ansluter någon jordkabel till den. Någon som kan förklara för mig?

Nästa fråga är om det går att seriekoppla dessa spotar istället för att använda en kopplingsdosa för att sprida den inkommande matningen? Utrymme finns för att seriekoppla i kopplingsdosa på spoten.

// Jocke
 
Finns det någon märkning om dubbelisolering eller klass II på den så behövs ingen skyddsjord. Med seriekoppla (det är fortfarande parallellkoppling tekniskt sett) menar du att gå med kabeln från spot till spot? Finns det utrymme så är det inga problem.
 
Beror också på om det är 12 volt eller 230 volt.

Har du tillräckligt med utrymme runt spoten?

Rätt sorts kabel att koppla vidare med?
 
230V

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00091670

Det jag reagerar på är "Installation bör utföras av behörig elektriker eller person med god elektrisk kunskap" hela sanningen står inte, visst, du får ansluta armaturen själv, men bara elektrikern får dra fram kablaget.

12V är att föredra, bättre verkningsgrad, bättre hållbarhet, blir inte riktigt så heta.
 
Redigerat:
ikea = sop företag....
 
Tack för alla svar.

Ska kanske fundera på en 12V-armatur istället. Hade bara fått för mig att 230V skulle vara enklare. Slipper ju trots allt en trafo.

Blixt åter till IKEA.
 
snaggletooth skrev:
230V

[länk]

Det jag reagerar på är "Installation bör utföras av behörig elektriker eller person med god elektrisk kunskap" hela sanningen står inte, visst, du får ansluta armaturen själv, men bara elektrikern får dra fram kablaget.

12V är att föredra, bättre verkningsgrad, bättre hållbarhet, blir inte riktigt så heta.
Vad menas med ansluta armaturen?

Kablaget är redan framdraget av elektriker och trådarna hänger klara ut ur väggen. Som jag tolkar det får jag då alltså koppla samman framdraget kablage och armaturen. Eller?

Fördelen med 230V mot 12V är just att man slipper trafon som tilltalar mig av olika anledningar.
 
JBa skrev:
Vad menas med ansluta armaturen?

Kablaget är redan framdraget av elektriker och trådarna hänger klara ut ur väggen. Som jag tolkar det får jag då alltså koppla samman framdraget kablage och armaturen. Eller?

Fördelen med 230V mot 12V är just att man slipper trafon som tilltalar mig av olika anledningar.
Ansluta = koppla :)

Ja, finns kablaget redan så är det bara att ansluta själv (om man vet hur man gör och enbart i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder).
 
Vad är det för kablage som är framdraget ? Din elektriker kanske har planerat kabeldragningen till 230V armaturer, kolla upp så kablaget är dimensionerat för 12V innan du bytar armaturerna.
 
Det är draget för 230V. Jag har kollat lite om att köra på den här ikealösningen och jag tänkte göra ett försök med den först.
 
snaggletooth skrev:
230V

[länk]

Det jag reagerar på är "Installation bör utföras av behörig elektriker eller person med god elektrisk kunskap" hela sanningen står inte, visst, du får ansluta armaturen själv, men bara elektrikern får dra fram kablaget.

12V är att föredra, bättre verkningsgrad, bättre hållbarhet, blir inte riktigt så heta.
Och jag reagerade på
"Den inbyggda delen av lampan blir varm och kräver minimiavstånd till brännbart material såsom isolering" Inget om hurstort det avståndet ä.r
 
JBa skrev:
Hej

Jag har precis varit på IKEA och köpt deras spot BLIXT, en IP23-klassad spot för inbyggnad. När jag nu kollar i instruktionen och tittar på kopplingsplinten på den har den bara anslutning för nolla och fas. Borde det inte finnas anslutning för jordledaren också?

Enligt IKEA är armaturen skyddsjordad men jag fattar inte hur den kan bli det om man inte ansluter någon jordkabel till den. Någon som kan förklara för mig?

Nästa fråga är om det går att seriekoppla dessa spotar istället för att använda en kopplingsdosa för att sprida den inkommande matningen? Utrymme finns för att seriekoppla i kopplingsdosa på spoten.

// Jocke
Armaturen måste vara godkänd för överkoppling(vilket jag troratt den inte är? Hälsningar Stefan57
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.