Hej,

Har precis fått min vattenpump/tryckbrytare/motorskydd bytt då den förra pumpen läckte (inte dramatiskt mycket dock) och hade svårt att få upp trycket. Detta efter en torrkörning ett par timmar under en natt/morgon.

Hur kan jag undvika att den nya vattenpumpen torrkör? Inkopplad till ett 3-fas motorskydd, men det lär ju inte lösa ut om pumpen går torr, lasten blir då ännu lägre.

Rinkaby har nån 1-fas grunka som gör detta https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-flodeskontroll-2/ men inte 3-fas.

(Osäker på om detta är rätt underforum, kunde gå i VVS, Hemautomation, ... )

Nyinstallerad vattenpump och tryckbrytare i pannrum med anknytande rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Flödesvakten kan ju kopplas till en kontaktor som matar den stora pumpen.
 
  • Gilla
Embee
  • Laddar…
Precis det slog mig efter att jag postade detta, dvs måste vara en superbra lösning! :rofl:

3-fas kontaktor som styrs via 230V, finns lite olika gissar jag.
 
Tomt i brunnen är lika med torrkörningsrisk. Flödesvakt svårt att få fungera med dina grejer. Då bör det sitta en nivåvakt i brunnen som stänger av pumpen vid låg nivå, så den inte kan suga luft.
 
  • Gilla
Embee och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tomt i brunnen är lika med torrkörningsrisk. Flödesvakt svårt att få fungera med dina grejer. Då bör det sitta en nivåvakt i brunnen som stänger av pumpen vid låg nivå, så den inte kan suga luft.
Ja det var ju just det som hände, torrt i brunnen. Men problemet för mig är att jag har svårt att komma åt nere i brunnen.

Varför skulle det inte funka med en flödesvakt? Flöder behöver ju inte gå ner till 0 för att man skall bryta.
 
Om jag tolkar din bild rätt så har du först ett motorskydd och sedan en trefas tryckströmbrytare, så först behöver du en kontaktor som bryter pumpens trefas, sedan kan du välja något av föreslagna alternativ, du behöver inte komma ner i brunnen för att hänga ner en vippa. annars kan du ha ett tidrelä som bryter när pumpen har gått för länge.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Kanske enklast med ett tidrelä. Oklart hur jag kommer åt nere i brunnen, kan noll om brunnar :) Den finns under ett lock här på gården, tydligen djup enligt föregående ägare.
 
Det med ett tidrelä kan fungera om du har konstant tillströmning i brunnen, men inte om den varierar, blir nog väldigt svårt att ställa in tid som överensstämmer med tillrining och uttag, om inte omöjligt.
 
J jonaserik skrev:
Det med ett tidrelä kan fungera om du har konstant tillströmning i brunnen, men inte om den varierar, blir nog väldigt svårt att ställa in tid som överensstämmer med tillrining och uttag, om inte omöjligt.
Vad skulle vara svårt? går pumpen två minuter stannar den, löser den ut om man tappar upp ett badkar förlänger man tiden.
 
P Plutus skrev:
Vad skulle vara svårt
Ja du det med tid för en brunn som har kanske olika tillrinning vid olika perioder, jag skulle inte sätta tidrelä på, blir då att invaggas i en falsk säkerhet. Det med att den löser, menar du då att motorskyddet ska lösa, då är nog skadan ett faktum när pumpen troligtvis går torr innan.
 
Inte orimligt med ett tidrelä ställt på max gångtid som räcker för normalt maxuttag och lite marginal på det. Pumpen av TS typ tar ingen skada av att gå den tiden bara cirkulerande via interna ejektorn och sen krävs manuell återställning när tiden löpt ut och blockerat. Ett enkelt tillslagsfördröjt med manöver och polen för matning av kontaktfunktionen lagt mot tryckströmbrytaren och med sin utgående NC kontakt till kontaktormotorskyddets spole så bör man vara hemma.
 
Hej GK100 det är en sugande pump S.k. jetpump TS har och då blev det värre mot att ha en ejektormodell som kan gå mot i princip tom brunn om 11 meters biten är monterad och då behövs inte relät heller.
 
J jonaserik skrev:
Ja du det med tid för en brunn som har kanske olika tillrinning vid olika perioder, jag skulle inte sätta tidrelä på, blir då att invaggas i en falsk säkerhet. Det med att den löser, menar du då att motorskyddet ska lösa, då är nog skadan ett faktum när pumpen troligtvis går torr innan.
Att pumpen löser ut efter en viss tid menar jag att tidreläet löser ut.
 
P Plutus skrev:
Att pumpen löser ut efter en viss tid menar jag att tidreläet löser ut.
OK :) relät måste lösa innan brunnen får låg nivå,, annars blir det torrkörning och när blir det låg nivå, ingen som kan säga det
 
  • Gilla
Embee
  • Laddar…
Nu vet vi inte så mycket om brunnen, men resonemanget bygger på att längre gångtider hänger ihop med lägre nivå, eftersom pumpen inte klarar samma flöde när nivån sjunker
 
  • Gilla
Embee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.