Vi har nyligen fått vildsvin i området, men de har inte ställt till något elände än just där jag bor. Jag såg dock på nätet att de har stora problem i närområdet, samt att de där har noterat att tomter med robotklippare klarat sig mycket bättre undan de naturliga jordfräsarna. Det spekuleras om att det beror på slingsignalen, men det har jag svårt att tro på.

Vad jag däremot funderar på är om robotklippningen gör att det är mindre mask och andra godsaker i grässvålen, sådant som vildsvinen är intresserade av? Mot detta talar iofs att golfklubbarnas välklippta greener attackeras av vildvinen också, men greenerna är ju en rätt speciell miljö.

En annan teori jag har är att rotsystemen på ett välklippt gräs blir mycket kraftigare, något man märker när man försöker ta upp en begränsningskabel som legat ett tag. På greener så får gräset aldrig skaffa sig sådant rotsystem och utan robotklippare så är gräsmattan mycket lättare att vända på. Det skulle tala för att man inte skall vertikalskära gräsmattan (något som åtminstone jag slutat med för att inte skära av slingorna).

Vad är era erfarenheter? Skyddar roboten mot vildsvinsskador och vad tror ni att det beror på i så fall?
 
Tja hos svärmor så skyddade det iaf inte... I stort sett hela gräsmattan om flera tusen kvadrat blev uppbökad. Och jag har inte märkt att grisar skulle vara direkt känsliga för hur hård marken är. På ett ställe i skogen jag har koll på så har de bökat upp en gammal väg till ett ödetorp, men låtit den betydligt mera lättbökade marken bredvid vara.

De är dock mycket skygga djur. Så jag kan tänka mig att om man har gräsklipparen igång så kan den skrämma. Om de vänjer sig till slut, det vågar jag inte svara på. Och de har ju också förmågan att komma vid vilken tid som helst, och ändrar gärna sina tider, så då måste nog klipparen vara igång hela tiden i så fall.
 
Som jag misstänkte, det var troligen bara tillfälligheter som gjorde att de valde bort de tomter som hade gräsklippare, eller möjligen att de "avvaktade" med dessa pga gräsklipparen.

Jag har en del erfarenheter av möten mellan klippare och olika djur sedan tidigare. Älgarna blir visserligen störda av klipparen, men de har en tendens att sparka och stampa på den istället (jag har ett par filmer på sådana situationer, ingen av de älgarna lever dock längre, de fick skjutas utanför jaktsäsong då de inte var tillräckligt skygga för människor).

Jag misstänker även att grävlingen gått en batalj med robotklipparen en gång då jag hittade klipparen upp och ned och lite längre ut från gräsmattan än vad som är rimligt. Grävlingen hade nämligen ett gömsle precis utanför tomtgräns på den sidan tomten (ett gömställe som den använde ibland, men inte ett fast boende, det var 150m bort där den grävt sig ned i ängen i kanten till en markbädd).

Fältharen hoppar bara undan ett par skutt när gräsklipparen kommer, den är inte särskilt rädd av sig så länge man som människa inte går ut för då får den väldigt bråttom. Rådjuren gör ungefär likadant, de går undan, men inte mer än så.

Räv och lodjur har jag också haft på tomten, men de har aldrig varit på plats (vad jag sett) samtidigt som klipparen går.

Den del av året som klipparen går så har jag inga bekymmer med sork i gräsmattan, men så fort jag stänger av den så dyker de upp. Jag gissar att de ogillar att det är små vibrationer när den kör förbi.

När vi hade kanin så hoppade den fram och hälsade på roboten när den kom. Den gjorde samma sak med hundar också iofs, katter däremot ogillade den skarpt (den skrämde alltid dessa genom att först gömma sig och sedan hoppa fram mot dem och stampa i marken, jag antar att den kände att den var byte där).

Hundar på besök brukar bara flytta på sig någon meter åt sidan och sedan lägger de sig i gräset igen. Kommer klipparen och stör fler gånger så flyttar de sig till en annan gräsplätt bara.

Det blev ett rätt långt inlägg, men poängen är att baserat på mina tidigare erfarenheter så är inte djur särskilt rädda för robotklipparen. Så varför skulle vildsvinen hålla sig undan?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så varför skulle vildsvinen hålla sig undan?
För att de är skyggare än samtliga andra djur du räknat upp. Vi har knappt en halv miljon vildsvin i Sverige idag, och alla här nere där 80% av befolkningen bor. Hur många observeras av vanligt folk? Knappt ett enda. De får vara rejält stora flockar/trångt för att man skall se dem. De är extremt skygga och försiktiga djur.

Det är bla därför de är så svåra att jaga framgångsrikt. Även på åtel. Vill man utrota rådjuren på en mark så går det på ett kick. Vildsvin, det är extremt mycket jobb. Fällfångst där man stänger av en större fälla mha övervakning (som vi knappast håller på med här i Sverige) är det enda som fungerar någotsånär.

Men därmed inte sagt att de inte vänjer sig. Det gör de flesta djur. Iaf i någon mån.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
För att de är skyggare än samtliga andra djur du räknat upp. Vi har knappt en halv miljon vildsvin i Sverige idag, och alla här nere där 80% av befolkningen bor. Hur många observeras av vanligt folk? Knappt ett enda. De får vara rejält stora flockar/trångt för att man skall se dem. De är extremt skygga och försiktiga djur.

Det är bla därför de är så svåra att jaga framgångsrikt. Även på åtel. Vill man utrota rådjuren på en mark så går det på ett kick. Vildsvin, det är extremt mycket jobb. Fällfångst där man stänger av en större fälla mha övervakning (som vi knappast håller på med här i Sverige) är det enda som fungerar någotsånär.

Men därmed inte sagt att de inte vänjer sig. Det gör de flesta djur. Iaf i någon mån.
Min frus arbetskamrat ser dem flera gånger i veckan då hon dagligen springer 8km till jobbet genom en skog (delvis bokskog, vilket vildsvin älskar, favoritfödan är ekollon och bokollon). De är dock sällan synliga på dagen, om man nu inte råkar passera där de vistas på dagtid. (som hon gör).

Jag misstänker att orsakerna till att de inte finns exakt där jag bor är att det inte finns några rena lövskogar där, men de finns några kilometer åt alla håll (förutom ute i havet) i övrigt, till och med inne i närmsta tätort där de ibland lämnar klövspår. Jag hoppas verkligen att de inte dyker upp hos oss.

Men nu är vi utanför syftet med trådens frågeställning...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min frus arbetskamrat ser dem flera gånger i veckan...
Då är det gott om dem. Man ser dem annars inte på dagen heller. Det är lite som råttor. När du börjar se dem då är det extremt många.
 
  • Wow
pacman42
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Då är det gott om dem. Man ser dem annars inte på dagen heller. Det är lite som råttor. När du börjar se dem då är det extremt många.
Och de dök upp första gången i det området för bara ett par år sedan...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och de dök upp första gången i det området för bara ett par år sedan...
Ja det förvånar inte. De är framgångsrika, allätare och saknar naturliga fiender. Det är bara jägare och trafiken de behöver vara rädda för. De har dessutom mycket bra luktsinne och hörsel. (Sju gånger skarpare luktsinne än en hund...) Synen är det däremot sämre med.
 

Bästa svaret

Korta svaret är nej :thumbdown:
 
  • Gräsmatta med omfattande skador, upprivet gräs och jord syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
galento och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.