Vi ämnar bygga en badtunna nedfälld i altanen och tänkte ha ett glas-staket 10-20 cm ifrån poolens långsida.
(Poolen är 2 x 2,4 m)
Tanken med glas är att det skulle skydd lite mot vind men fortfarande ge ett öppet synfält.

Nu säger några att heltäckande staket (som tex glas) ökar vinden där man sitter.
Att vinden suger sig ner på något sätt och gör det minst lika blåsigt.


Finns det några belägg för detta ?
 
Om man bygger planket/staketet helt tätt stoppas vinden upp och det bildas virvlar på andra sidan. Det blir mindre turbulens om det finns några luftspalter i staketet/planket. (En siffra som jag hört, men inte kan hitta källa på är att det bör vara öppet till en tredjedel).
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Inget svar på din fråga men känns som glaset kan bli rätt immigt den kalla säsongen... Hur blåsigt är det egentligen? Man badar ju ändå varmt och så länge det inte är storm har jag inte upplevt problem.
 
H Hans G2 skrev:
Inget svar på din fråga men känns som glaset kan bli rätt immigt den kalla säsongen... Hur blåsigt är det egentligen? Man badar ju ändå varmt och så länge det inte är storm har jag inte upplevt problem.
Inte jätteblåsigt...kanske inte va kylan som är största boven..mer att ha nått "fast" mot världen utanför som lockade. tänker bäcksvart ute och man sitter med ryggen mot mörkret, med bara en wire som "skydd".vill ha mer ombonat.
(Kommer vara wireräcke på resten av altanen.)
 
B bygganders skrev:
Vi ämnar bygga en badtunna nedfälld i altanen och tänkte ha ett glas-staket 10-20 cm ifrån poolens långsida.
(Poolen är 2 x 2,4 m)
Tanken med glas är att det skulle skydd lite mot vind men fortfarande ge ett öppet synfält.

Nu säger några att heltäckande staket (som tex glas) ökar vinden där man sitter.
Att vinden suger sig ner på något sätt och gör det minst lika blåsigt.


Finns det några belägg för detta ?
Svar nej. Så att gå in i ett vindskydd under stormiga dagar skulle vara sämre då än att stå ute?
 
K
Skulle vara intressant att veta vilka dessa ”några” som påstår detta är..
 
Det finns hur mycket som helst att grotta ner sig i om man vill det. Men att det blir turbulens och inte alltid så skyddat som man tänkt sig är ingen nyhet. Ett vindskydd har normalt tre väggar och ett tak och är något helt annat än en slät och tät vägg.

De som åkt i en gammal cab, med bara en rak framruta vet hur det påverkar frisyren. Nu har jag varken håret eller bilen kvar, men den här bilden visar ungefär samma sak.

Illustration av luftström runt en vägg. Texten visar områden med "hög acceleration över vägg eller byggnad", "vind drivs uppför väggen" och "högsta turbulenta zonen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Solid fences create pockets of turbulent air on the leeward side of the fence."
Bild och citat taget från:
https://www.ecolandscaping.org/04/d...ght-spot-landscape-design-small-urban-spaces/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.