Jag tänkte göra mig några små lyktstolpar av ihoplimmade reglar.

Jag har inte riktigt bestämt vad jag vill ha för färg på dom men skulle nog vilja betsa, har både vattenbaserad och nån lösningsmedel? baserad.

Vad ska man ha som skydd uppepå? Vill ha så lite glans som möjligt men det verkar inte vara det lättaste att hitta.
 
Matt klarlack?

Betsning biter inte på lim så vitt jag vet, så du kommer nog att få en synlig linje mellan reglarna.
 
Jo jag har letat efter matt klarlack men inte hittat nån som säljer förutom till bilar men det kanske funkar likabra det?
 
Tjära?
 
Jag brukar stryka bänkar och andra trädgårdsmöbler med en mörkbrun "betslack" två gånger. Efter något år oljar jag in ytorna med kinaolja eller någon annan bra träolja. Ytorna blir med tiden nästan svarta och mycket motståndskraftiga. Ett trädgårdsbord har klarat sig i drygt 40 år med metoden.
Möjligen kan man rationalisera metoden genom att hälla betslacken i träoljan redan från början. Någon som vet?
 
Nog måste det finnas klarlack. Det är ju bara vanlig färg utan färgpigment.

Själv använder jag linoljefärg. Vanlig kokt linolja är klarlack a la linoljefärg. Späder man det med terpentin och dessutom målar mkt tunt så blir det relativt matt.

Jag har använt Herdins oljebets och toppat med vanlig kokt linolja. Det fungerar. I a f inomhus.
 
  • Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
Ja, Herdins lackbets med linolja eller kinesisk träolja över ger ett mycket bra skydd på trädgårtdsmöbler, som får en skiffersvart yta. Jag brukar sickla av bordsytan och olja om den ungefär vart femte år med bra resultat.
 
Jag testade med Herdins lackbets på ett egenbyggt utebord av hyvlade brädor. Strök med svart bets först, och sedan med rå linolja. Det såg jättebra ut först, men nu efter bara ett par månader ute i sol och regn har den svarta färgen i stort sett försvunnit. Synd, det var väldigt fint från början... Matt och svart träyta.
 
Pigmenten kanske inte var färgäkta/oorganiska?
Då bleks de av solen (uv-strålning), även om 2 mån låter lite väl snabbt...
 
Jag vet inte, men för Hans ovan har det ju funkat bra... Kanske att betsen inte trängde in lika bra i mina nya hyvlade brädor som i hans virke.
 
Har kikat lite snabbt på Herdins hemsida.
Det skulle kanske kunna bero på att du använt rå linolja, som lakats ur av regn och sol samt tagit med sig betspigment. Det är en gissning, men Herdins lackbets, (klarlacklager som kan läggas ovanpå betsen för att den ska stå sig bättre), innehåller torkande oljor. Rå linolja torkar inte. Det är kokt linolja som torkar.

Jag kommer ihåg när jag lackade mina oljebetsade brädor med kokt linolja så fick man jobba snabbt med penseln och vara lätt på handen för linoljan löste upp oljebetsen. Därför tänker jag att det kanske är pga den råa linoljan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.