Hej,

Håller på att bygga ett garage, 7x9m. Stommen är rest och vindduk och panel är på.
Stommen kommer isoleras och sedan är tanken att sätta en ångspärr på insidan, liggande 28x70 reglar och sedan plåt på inner-väggarna.

Det jag funderar lite på är om någon har något bra tips på extra skydd för Syllen.
Tänker att ev. smältvatten kan leta sig in och på sikt ställa till det.

Såg att det finns sylltätning med en liten "klack" som går upp över syllen, det hade varit bra att se innan man byggde. ;)

(Tänker mig en "L" list, plast eller plåt... "måla" med någon magisk smöjra som står pall eller kanske gjuta en liten sockel att ställa plåten på?)

På enklaste sätt, Någon som har förslag på lösning?
 
  • Skiss över garagekonstruktion med syll, reglar och ångspärr markerade, och frågetecken vid sylltätningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt ångspärren, som jag antar är nån form av byggfolie gå hela vägen ner och ut på golvet en bit. Sen kan du sätta 28X70 regel långt ner för att pressa den mot golvet. Jag hade inte satt den hela vägen ner men tillräckligt för att hålla plasten på plats. Då blir det inte helt tät men ändå ett skydd.
 
Talar du om insidan?
Väggplåt invändigt?

Jag skulle proppa fast en L-formad plåtlist i betongen och sätta rejält med sikaflex under den.
 
H heimlaga skrev:
Talar du om insidan?
Väggplåt invändigt?

Jag skulle proppa fast en L-formad plåtlist i betongen och sätta rejält med sikaflex under den.
Ja precis, plåt på insidan.
 
Ett förslag, köp en minerit-skiva (tex. https://www.k-rauta.se/produkt/fibe...VYYrdsS5nYsarTP2OLZ2WQDTsuS6yD_kaAnO6EALw_wcB). Såga till den i 10 cm breda remsor och sätt den mot golvet, gärna med lite mjukfog mellan golv och skiva när den sätts på plats. Sedan fogar du upp en "trekant" med lämplig fogmassa mellan skiva och golv och målar upp golvet på skivan. Gjorde så i ett garage och det funkar bra.
 
  • Gilla
eim
  • Laddar…
Jag har precis gjort i ordning vårt garage. Har iofs gipsväggar, men satte en golvlist där jag fogade övergången mellan list och betongplatta. Sedan har jag målat både list och platta med epoxifärg.

Nu har jag inte några tankar på att använda stora mängder vatten i garaget, utan bara försöka hålla emot den väta som bilen drar in.
 
  • Gilla
eim
  • Laddar…
En bra gegga att smeta på för att få det tätt är tätmembran man har i dusch under kakel för att få det vattentätt.

//AA
 
  • Gilla
eim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.