Jag har ett torp med en vedspis, en Ebbesbruk 526H. Den är fungerande, behöver bara byta lite "slitdelar" inuti som cistern- och brännjärn. Skorsten och spis godkänd av skorstensfejaren.

MEN - ett problem är att precis till höger om vedspisen så har vi vår elspis. Det innebär att det utveklas ganska hög värme från vedspisens högra sida (där man eldar) som fortplantas direkt in i elspisen. Det finns inte något isolerande material emellan, bara en luftspalt på ca 5 cm och en plåt.

Min tanke var att lägga in en eldfast sten i luftspalten, tänkte att det skulle minska strålningsvämen. Vad tror ni?

Pär
 
Du måste nog ha kvar luftspaleten och då får inte en mur plats. Du åker nog på att flytta elspisen en aning. Om det går. Sätt dit en liten datorfläkt från en skrotad dator, 12V, och bygg av gipskivor lite väggar/skärmar så du styr ut varmluften från vedspisen ut i rummet.

Jag har samma situation i sommarstugan men där har jag 1dm spalt och inte på eldstadssidan så det fungerar bra.
Hälsningar,
Skalman
 
Har du en vedspis som står på golvet? Vår vedspis är liksom "inmurad" så att det finns sten på båda sidor om den. Vår vanliga spis står nämligen också höger om vedspisen.
 
Tack för svar! Spisen är inmurad, dock inte på eldstadssidan. Att flytta elspisen vore en alltför komplicerad insats, inkluderande att flytta/modifiera väggfasta skåp.

Spalten är 60 mm, min idé var att på enklaste sätt sätta upp en spärr för strålningsvärmen, tex genom att mura upp med eldfast sten eller platta. Men en spalt mellan eldstadens vägg och muren behövs säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.