J
Hej på er
Har ett alldeles nyinlagt parkettgolv av ek.
Jag har en kontorsstol med gummerade hjul som jag drar lite fram och tillbaka vid skrivbordet. Jag läste någonstans att de här hårdplastskydden man kan köpa från till exempel IEKA blir statiska och drar åt sig damm etc. Detta kan jag bekräfta från det kontor jag jobbar på.

Hur skall jag göra för att skydda golvet?
Behöver jag oroa mig?
 
JA, vi lyckades förstöra ek-parkettgolvet i vårt förra boende med kontorsstolar på hjul. :(
Du måste ha en matta/plast av något slag under kontorsstolen.

För att inte få samma problem när vi byggde huset så har vi lagt in granitgolv i kontoret, kanonbra! :)
 
A
Vi har nån slags plastskiva på kontoret på mitt jobb men jag upplever inte att det drar åt sig nått. Läste förrut att man kan blanda vatten med ett par droppar sköljmedel i och torka med en trasa på utemöbler i plast för att det inte ska dra åt sig damm. Det kanske kunde funka, om det skulle bli statiskt ändå dvs
 
Det är väl bättre att skyddet drar åt sig dammet än att det åker in i datorn;)
 
hade exakt samma problem i mitt förra boende..
jag köpte en av dom ikea plastskivorna du skrev om. och jag lade då inte märke till att dom skulle vara nå statiska.
 
Det finns antistatiska underlägg hos tillverkare/säljare av kontorsmöbler o dyl för företag, kolla hos sådana.

MVH
Ronnie
 
har ett IKEA skydd och har inga problem med statisk elektricitet eller damm (även om det finns en del i närheten ibland :) )
 
Enligt min åsikt så förstör ett plastskydd ett vackert trägolv mer än att själva träet får repor och bucklor. Visuellt alltså.
 
Allra bäst vore om man kunde sätta på några andra hjul på stolen så den inte förstör så mycket.
 
Har också plastskydd och har inte märkt nåt problem. Och det beror inte på avsaknad av damm!
Hade nån fundering på att göra ett skydd av överblivet golv. I storlek med plastskyddet, men det blir givetvis lite högre.
Har du golv kvar, kanske det kan vara en idé?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.