Hej på er

Håller på med en liten bastu i form av en lada

Har en tanke om att kunna stänga för glasdörrarna med trädörrar i ladustuk när bastun inte används, dels för att skydda glasdörrarna från väder och vind och dels för att den i ”stängt läge” ska se ut mer som en lada

Dock kan jag inte göra dom yttre dörrarna så att dom täcker glasdörrarna helt på höjden eftersom dom då kommer att ta i takfoten/vindskivan. Det ska dessutom sitta belysning på var sin sida om dörrarna som i så fall skulle täckas av trädörrbladen. Tänker därför att man skulle kunna göra dom i tre delar med den övre delen som fälls uppåt och blir som en keps, alternativ att man häktar av den helt och hållet.

Undrar om det är någon här som har input på mina idéer eller andra tankar om hur man kan lösa det på ett snyggt sätt? Se bifogad kladd
 
  • En trästuga med snötak och istappar, omgiven av snö, med markerade konturer och pilar på bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske enklare att byta dörrarna till en dubbeldörr, delvis glasad?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske enklare att byta dörrarna till en dubbeldörr, delvis glasad?
Kan du ge ett exempel? Länk?
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
R Ragren skrev:
Kan du ge ett exempel? Länk?
Enklare men dyrare. Vad är måtten?
 
Dörrarna är 8x19
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
T.ex. denna:

[länk]
Tack för tips men tror jag behåller glasdörrarna
 
Har du bastun direkt innanför dörrarna eller är det ett omklädningsrum?
 
Bastun är direkt innanför, så man får fin utsikt och det blir lätt att gå ut och svalka sig

Ungefär så här blir planlösningen
 
  • Teknisk ritning av oregelbunden geometrisk form med dimensioner på ritningen och texten "Alt. 2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jaha, märklig lösning. Är det lätt att få upp värme och hålla värmen som det är byggt ?
 
Blir det för tungt att göra det i ett stycke och fälla det nedåt, som en vindbrygga ?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, märklig lösning. Är det lätt att få upp värme och hålla värmen som det är byggt ?
Har inte provbastat ännu så det återstår att se :)
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Blir det för tungt att göra det i ett stycke och fälla det nedåt, som en vindbrygga ?
Bra förslag! Om det blir för tungt kan man ju göra det i två stycken ändå och fälla ner en och en. Men då måste jag göra det tillräckligt stabilt att gå på också, men borde väl inte vara några problem. Ska absolut utforska detta förslag
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.