Jag har precis köpt en ny expressomaskin och ställt den direkt på Ekskivan som är oljad/vaxad (hur ser man skillnad??).
Eftersom det blir lite slabbigt runt om av vatten och kaffe så skulle jag gärna vilja ställa maskin och kaffekvaren på någon slags av skiva. Har lite funderat på någon form av glas. Någon som har några tips på var jag kan hitta kostar osv. Eller någon som har något bättre tips så tar jag gärna emot det.:) stl ca 50x60 sm.
 
Ett underlägg som man normalt använder till diskmaskiner kanske skulle funka...
Inte supersnyggt men dock väldigt praktiskt.
Kanske ett som är anpassat för en 45cm maskin skulle räcka till...
 
Tack för tipset, verkar bra. Men som du skrev kanske inte det snyggaste och tyvärr behöver jag något snyggt! Vi har öppen planlösning mot vardagsrummet och expressomaskinen står på bänken som är mot vardagsrumsdelen. och det är en slät bank utan någon liten vägg.
 
Glasskiva, tål mycket, går att hålla ren och man ser bänkskivan genom, men ta den tillräckligt stor så det inte "hinner" rinna utanför.

Protte
 
  • Gilla
hensvik88
  • Laddar…
Hemmakatten
Glasskiva låter snyggt. man skulle kunna sätta små "gummifötter" under glasskivan som "stötdämpare".
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Någon som vet om man kan skära en glassiva alt plexiglasskiva med rundande hörn.
Antagligen dyrt, mina rundande hörn på visitkorten kostar mer än visitkorten!

Tack för tipset med stötdmpar. Tänkte du sådna där små som man sötter på dörrar m m.?
 
Nackdelen med det snygga i en glasskiva är ju just att den inte har några kanter som samlar upp om det hamnar vatten på den...

En tunn sträng transparent silicon längs ytterkanten kan ju avhjälpa detta utan att det ser fult ut.
Lätt att skrapa bort med ett rakblad och sätta en ny om den blir ful med tiden.
 
Har du en "normal" espressomaskin med portafilter blir det ju en del vridmoment när du använder maskinen så det du ställer den på bör ju ha gummitassar eller liknande för att ligga stabilt mot ekskivan. Ikea har haft brickor i rostfritt för att sätta under diskställ på träbänkar men jag är osäker på om storleken räcker till i ditt fall. Flera tillverkare har lådor att ställa maskinen på som även används för sumpen och tampern, dock lyfter det maskinen 7-10 cm högre men du slipper vatten på bänkskivan direkt. Jag skulle nog ändå rösta på att försöka hitta en bricka med lämplig design att ställa grejerna på och vid behov någon duk under för att få allt att stå stadigt. Själv kör jag "Grytunderlägg plattan" från designtorget som är av 5-6 mm tjock laminat. Saknar kanter men för mig var det mer dropp som gjorde att jag ville ha något så avsaknaden av de är inget problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.