H
Hej forumet!

Har en uteplats där tidigare ägare byggt altan i nivå med altandörr. Det här innebär att det inte är optimala förutsättningar att montera en markis på fasaden med 3000 mm utfall då den hamnar för lågt. Rekommenderad monteringshöjd är enligt den här länken vid 15 grader lutning en höjd på 2700 mm.

Höjden idag från altangolv till tak är 2400 mm.

Alla alternativ av tak som monteras i fasaden antar jag går bort av samma anledning som markisen. Kvar är väl egentligen bara fristående pergolas?!

Hur har Ni andra valt att göra som har för lågt för markis alt skärmtak fäst i fasad?

Klicka gärna på länken för att se bild på uteplatsen och kom gärna med förslag vad du tycker vore fint :)

Bild på min altan finns på den här länken

Tack på förhand för feedback :)
 
Jag har en markis monterad precis som du skulle få det och det är väl inte optimalt då man lätt slår huvet i den. Dock är den ju ändå ganska praktisk och den är ju inte direkt ivägen när den inte är utkörd så det är ju ändå bättre än inget. Jag har dock ett uterum precis bredvid som man naturligt använder istället när det är för dåligt (eller för bra) väder. Dock är ju ändå markisen bra på det sättet att den för mig, precis som för dig sitter precis över fönster och dörrar så jag har den ute en halvmeter eller så när värmen inte är välkommen inne och då fungerar som solskydd istället. På¨bilden ser det dock ganska tajt ut mellan tak och fönster/dörr, får det verkligen plats en där?
 
Hade också för lågt så markis gubbarna fick fixa lite.
(OBS för lågt om man skall följa reglerna)
Markis monterad på låg höjd över altandörr med husfasad och takpannor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
J Jensa86 skrev:
Jag har en markis monterad precis som du skulle få det och det är väl inte optimalt då man lätt slår huvet i den. Dock är den ju ändå ganska praktisk och den är ju inte direkt ivägen när den inte är utkörd så det är ju ändå bättre än inget. Jag har dock ett uterum precis bredvid som man naturligt använder istället när det är för dåligt (eller för bra) väder. Dock är ju ändå markisen bra på det sättet att den för mig, precis som för dig sitter precis över fönster och dörrar så jag har den ute en halvmeter eller så när värmen inte är välkommen inne och då fungerar som solskydd istället. På¨bilden ser det dock ganska tajt ut mellan tak och fönster/dörr, får det verkligen plats en där?

Är ju den eventuella huvudvärken man vill undvika :)

Tanken är att ha en matplats på altanen och då använda markisen i första hand som solskydd och hålla bort eventuellt lättare regn.

Det är tajt och inte heller optimalt med utrymme för montering i fasad ca 15 cm. Eventuellt att man då behöver fästa en bredare regel för att montera i..
 
H
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Hade också för lågt så markis gubbarna fick fixa lite.
(OBS för lågt om man skall följa reglerna)
[bild]
Intressant lösning och antar det är något som krävs ifall man behöver öka höjden. (y)
 
Justerade markisen så att jag som 190cm lång kan gå under. Struntade i att den inte har tillräcklig lutning. Gäller bara att veva in om det blir kraftigare regn, alt putta bort stående pölar underifrån. Kanske inte funkar hos dig, hos mig räckte det. Utfall ca 4m.
 
H Hobby Bob skrev:
Intressant lösning och antar det är något som krävs ifall man behöver öka höjden. (y)
Hade jag själv satt upp den, hade jag inte brytt mig, men dom ville inte sätta den så lågt för skaderisken, eftersom dom monterade, deras skull, det ville dom inte riskera.
 
Aldrig bott med markis. Är det inte ett evigt vevande eller tryckande(motor) in o ut.

Jag hade haft pergola med tygtak och gardin på solsidan.

Trivs i uterum men det är ju väldigt permanent.
 
BirgitS
J JKrister skrev:
Är det inte ett evigt vevande eller tryckande(motor) in o ut.
Har en släkting med en markis som sköter sig själv, när solen skiner går den ut, när det blir mulet eller kväll går den in och sen finns det avkänning för stark blåst då den också går in. Men det är lite störigt när man är där och det är växlande molnighet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.