Hej, finns det något annat sätt man skydda sig från elskador/olyckor? Förutom jordfelsbrytare och jordning, finns det något annat sätt?
 
Det beror väl på vad du tänker på, du får nog specifera lite mer.
Men dubbelisolering, SELV & PELV kretsar, ljusbågsvakter....
Det beror ju som sagt helt och hållet på vad som skall skyddas och mot vilken typ av elskada/olycka.
 
jag syftar på personskydd inte brand eller annat.
 
Kunskap!

/Kent
 
Ja, tänker du på vägguttag så är ju som du skrev JFB det absolut bästa, sedan får man ju se till att petskydd är OK.
Det går att skydda genom att låsa uttag.
Läge är också ett sätt att skydda (montera på högre höjd t.ex).
Uttag som inte används går ju alltid att "plombera" med sådana där barnsäkra "pluttar" att stoppa i uttaget.

Kan du ge något exempel vad du tänker på (uttag, strömbrytare, lampor, motorer, barn & djur, eller...dig själv:surprised:) ?
 
Ett annat knep när det gäller just uttag är att styra dessa via brytare eller dela upp dem på fler säkringar så att man kan stänga oanvända grupper
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Ja, tänker du på vägguttag så är ju som du skrev JFB det absolut bästa, sedan får man ju se till att petskydd är OK.
Det går att skydda genom att låsa uttag.
Läge är också ett sätt att skydda (montera på högre höjd t.ex).
Uttag som inte används går ju alltid att "plombera" med sådana där barnsäkra "pluttar" att stoppa i uttaget.

Kan du ge något exempel vad du tänker på (uttag, strömbrytare, lampor, motorer, barn & djur, eller...dig själv:surprised:) ?
Det jag menar är när jag tar på en apparat vars metallhölje är strömförande, det går att skydda sig genom jordning och jordfelsbrytare men finns det annat sätt?
 
Nej, inte annat än att låta bli att ta i saker med metallhöljen  :p.

Du kan ju se till att isolera bort all kontakt / möjlighet till kontakt med jord i ditt hus / rum, men det är väl inte direkt att föredra i en bostad.
Denna princip används vid arbete med spänning (AMS), men inget som tillämpas i bostäder.
Det finns även vissa utrymmen som byggs med denna teknik men det gäller bara speciella driftrum vad jag vet.

Googla lite på "arbete med spänning", "AMS", "barhandsmetoden", "isolerhandskmetoden" om du vill veta mer om denna metod.
 
Om man skall överdriva så kan man ju använda isolertransformator också, dvs en transformator med 230Volt in och 230V ut, men där sekundärsidan är galvaniskt skiljd från jord. Då blir spänningen inte strömförande mot jord utan bara mot "sig själv".

Denna metod används (eller användes ialla fall för 20 år sedan när jag extraknäckte som TV reparatör), i elektroniklab och TV reparations verkstäder. Just när man lagade TV apparater förr så var risken att få en stöt stor, efterssom hela plåt chassit inne i Tvn var anslutet direkt till fas. Då fick man en stöt bara man rörde någonting inne i apparaten. Med Isolertranformator försavann den risken.

På det viset slapp man få stötar inne på verkstaden, men problemet var ju ändå kvar när man lagade hemma hos folk, 90% av alla reparationer klarades av på plats.
 
Någon riktigt paranoid skulle kunna bygga lågspänningsystem 12 eller 24V i sitt hus med samma utrustning som används till fritidshus med solceller.

Men hur mycket säkerhet behöver man? Är nyttan värd kostnaden?

Det behövs en bättre beskrivning av vilken säkerhet det är som behövs.
 
Men vad är extraisolering på apparater? Hur fungerar det? Jag har sökt på google om det men har inte hittat bra information.
 
Det är som t.ex dammsugare har, dvs elutrustningen är galvaniskt isolerat från yttervärlden (typ plasten i dammsugarskalet).
Symbolen för dubbelisolerad utrustning är "dubbel-kvadraten".
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Det är som t.ex dammsugare har, dvs elutrustningen är galvaniskt isolerat från yttervärlden (typ plasten i dammsugarskalet).
Symbolen för dubbelisolerad utrustning är "dubbel-kvadraten".
Vad menar du med galvaniskt isolering?
 
Att det inte finns möjlighet att någon elektrisk del riskerar att kunna ge dig en stöt (ingen metall som kan bli strömförande).
Det vill säga att det är isolerat mellan elutrustning och ytterhölje (som består av isolerat material i det här fallet).

Edit:
Titta på kapitel 413 stycke 2 på sidan 72 i:
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.fc40aefe938efb7180003086/1999_5.pdf

Edit2:
Hela kapiel 413 behandlar förresten din ursprungliga fråga, håll till godo!
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Att det inte finns möjlighet att någon elektrisk del riskerar att kunna ge dig en stöt (ingen metall som kan bli strömförande).
Det vill säga att det är isolerat mellan elutrustning och ytterhölje (som består av isolerat material i det här fallet).

Edit:
Titta på kapitel 413 stycke 2 på sidan 72 i:
[länk]

Edit2:
Hela kapiel 413 behandlar förresten din ursprungliga fråga, håll till godo!
Tack för din hjälp, jag har hittat det jag letade efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.